søndag 24. februar 2013

Jelly Roll Race

Google Jelly Roll Race og det kommer opp mange videoer og linker. Det er en artig og smart måte å smelle sammen et slumreteppe på. Noen kaller det en 1600-inch-quilt også. For det er ca 40 striper av full bredde (40 inch x 40 syes sammen til ei lang remse på ca 1600 inch).

Dette er sydd av striper som er sydd sammen slik som lukkekanter, på skrå. De kan syes sammen på vanlig måte, men da blir det litt rart når sømmer møtes nesten, og ikke kommer rett over hverandre.

Her har jeg brukt lilla og litt rosa, med ei lita stripe orange i hver skjøt mellom stripene. Synes det ble ganske artig.


Og her brukte jeg hvite og svarte rester. Satte inn en bit med glade farger i hver skjøt.

Stripene er 2 1/2 inch brede, og de små kontrast bitene er kuttet 2 1/2 x 1 1/2 inch.

2 kommentarer:

  1. Har du laget disse siden sist fredag? Favoritten min er den svarte og hvite. Jeg ser hva du mener med skjøtene når de er på skrå, men det går jo gfeit det også. Det er en veldig fin måte å bruke rester på. Du har en imponerende produksjon :-)

    SvarSlett
  2. Jeg sydde de to første toppene før jul. Og den svarte og hvite ble til etter at jeg hadde sydd sammen det store teppet jeg skrev om i "data-quilte-lærer". Da hadde jeg bordet fullt med svartmønstret. Og kuttet remser på 2,5 inch. Og sydde dem sammen. Da quiltet jeg like godt alle de tre stripequiltene. De blir nok fine gaver. En gang...

    SvarSlett