torsdag 4. april 2013

Blå Twister


 Twister er blitt veldig populært - også i Norge ser jeg. Og det er ikke rart, for det er så takknemlig et mønster. Det fant jeg ut ved første besøk på Quilt n Sew i august 2010.
Denne gangen er det et ønske om et blått og hvitt teppe til sommerhus ved fjorden. Håper dette vil passe.
 Jeg starter med 9" kvadrater, for det passer så godt når utgangspunktet er en 1/4 yard, enten fat quarter, eller ei stripe i stoffets bredde. Da får jeg enten 9 x 40 inches, eller 18 x 20. Så får jeg bare håpe at de kutter riktig i butikken, eller at de gir passe med slingringsmonn.
Kvadratene syes sammen til et stort rektangel eller kvadrat. Syr på en kant rundt på 5 inch.

Jeg fant en liten kvadratisk linjal på 7 inch som passer perfekt til å kutte ut selve twisterblokka.

Jeg tegnet et svart kryss gjennom senter, sånn passe utenom 45 graders streken. Man får jo kjøpt Twisterllinjaler ferdig påtegnet, men de kommer i bestemte størrelser. Jeg så på en av dem når jeg tegnet på strekene.
Her har jeg lagt linjalen over et tenkt kryss laget av 4 av kvadratene i det som opprinnelig ble sydd sammen. Kutter rundt og flytter linjalen til neste kryss. Det går utmerket å lage en passe stor mal av malplast, sette på krysset gjennom senter, og legge den over et kryss og tegne rundt med tusj. Og så klippe etter streken etterpå. Når man kutter rundt linjalen, er det fort gjort å kutte for langt ut i hvert hjørne, og da kan man kutte inn i den neste blokka... Veldig dumt. Så kutt forsiktig, og brett gjerne vekk overflødig stoff etter hvert som man kutter. Derfor kan det altså være like smart og raskt å streke opp og bruke saks.
Twisterblokkene er veldig lette å sy sammen for alle sømmene går litt på skrå.
Når man er ferdig, kan man sette på en bord. Men jeg synes den gjør seg veldig godt uten mer bord.

Denne løperen sydde jeg av de små kvadratene som ble til overs fra det store teppet. Renskar de små kvadratene til 4,5 inch og gjorde det samme om igjen, men med en mindre mal. Her satte jeg på en todelt bord.
Av dette blir det igjen små kvadrater til overs. Så man kan ta en tredje runde, men da ble twisterblokka 1,5 inc før den er sydd sammen. Med disse stoffene som er litt mønstrete ble resultatet bare grumsete. Det var ikke verdt bryderiet. Skal man sy så små twisterblokker må man ha tilnærmet ensfargede stoffer med god kontrast.


Jeg valgte å sy flere små mugrugs av de små kvadratene. Her ser man av det stripete stoffet at det går litt på skrå. Nå har det jo vært gjennom 2 runder med twisting. Men ikke noe problem å bruke dem. Men da må man ha litt kontroll på sammensying, og gjerne avslutte med border for at de skal bli flate og rettvinklet. Jeg renskar mine mugrugs til 6 x 8 inch etter at de var quiltet.

Når jeg tar jobben å dra fram alle blå og hvite stoffer, så blir det gjerne til mer enn ett prosjekt. Så her er også en av de mindre brikkene. Og enda en av mugrugene.

1 kommentar:

  1. Elsker å se fjeset ditt på blogen. Det gjør meg glad!!!! Twister var fin ,jeg elsker blått.

    SvarSlett