fredag 27. januar 2012

IngerQuilten

Før jul ble jeg og to andre norske quiltedamer, Inger og Elisabeth, enig om å lage en quilt til Sjømanskjerka. Quilten skal loddes ut på julemarkedet i november i år. Vi møttes og diskuterte mønster og farger. Inger hadde et mønster som hun hadde brukt sammen med andre tidligere. Her er bilde av et teppet hun har sydd for år siden.
Jeg fikk lyst til å prøve dette mønsteret med en gang! Det er snowballs og nine-patches. Jeg startet med de stoffene jeg hadde framme, grå, og litt rødt. Sydde ei stjerne, men for å få fram stripenettet rundt, måtte jeg ha flere stjerner. Det røde stoffet tok slutt, og fortsatte videre med et lignende. Gikk tomt for det lyse grå, og fortsatte med andre.... Artig mønster. Men ikke lett å få spissene på nine-patchen og snowballen til å passe. Fant ut at det i hvertfall var viktig å beholde hele den hvite firkanten hel, og bare kutte av deler av kvadratet som utgjør hurtighjørnet. Da sydde jeg fort sammen blokkene, og det var ikke så skrekkelig viktig at alle trekantspissene møttes på riktig sted.
Jeg likte ikke de mørke "katteørene" som kom fram rundt kanten, så jeg valgte å forandre litt på fargene i den ytterste runden med blokker.

Her ser der bilder som Elin Gard har tatt av det ferdig quiltede teppet.

 Jeg ble svært så godt fornøyd med quilt-toppen, og syntes den fortjente å bli så stor at den kunne kalles et sengeteppe. Da la jeg til brede border. Sjelden jeg gjør det, det er litt som å jukse. I stedet fot å sy flere blokker. Men noen ganger så gjør det seg med border. Og på denne queen size senga kommer alle stjernene oppå senga. Og bordene fint rundt kanten.
Titt tei! Greit å bli fotografert, bak en quilt!

 
Det stor-stormønstrete stoffet ble jeg veldig begeistret for. Brukte det inni stjernene, og kjøpte mer til bordene. Stoffserien heter Happy-Go-Lucky by P&B Textiles. Nydelig rødfarge som går igjen i stoffene.


Vi valgte å gå videre fra dette teppet, og kjøpe inn stoffer til BasarQuilten. Vi ville satse på noe nøytralt som flest mulig kunne like. Blå stjerner og brun/beige kriss-kross. Vi kjørte sammen til Quilter Cottage, som ligger sør for oss. Og vi satte nok butikken litt på hodet i vår jakt på de perfekte stoffene. Vi tre damene var ganske så ulike i utgangspunktet, og det var ikke helt lett å bli enige om noe som folk flest kunne like... Men vi gikk ut av butikken med 12 yards stoff, som skulle holde i massevis. Restene kunne vi lett få bruk for senere. Fortsettelse følger....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar