onsdag 7. november 2012

Julemarked på Kjerka 2012

I år hadde jeg planlagt å bidra med varer til julemarkedet som holdes hvert år, til intekt for driften av Sjømanskjerka i Houston. Jeg skulle få dekket materialene, så det var bare å sy på - alt jeg orket.
I mai sydde jeg løpere, brikker og kuvertbrikker i mange røde stoffer, og noe i lilla.
Quiltet alt på miss Gammill.
På samme tid quiltet jeg for venninne Elisa. Hun tilbød seg å sy på lukkekanten på alle mine bidrag til julemarkedet. Og det var jo en kjempejobb mindre på meg. Så jeg må virkelig dele æren for disse varene med henne.

Varene er lagt ut ovr gulvet i Kjerka - for prising og oversikt.
Denne høsten satte Inger Meyer i gang med julemarked-produksjon hjemme hos seg, og jeg ble inspirert til å lage enda mer. Det ble iPad-cover, adventskalendere, grytelapper, skoposer og litt strikkevarer.
Skoposene sydde jeg av billigere stoffer fra Hancok. Jeg fant på å bruke plast til et vindu, slik at det var lett å se hva som var inni posen. Det var litt for komplisert, så det ble ikke vindu på alle.


 

iPad cover. Sydd i julestoff fra Norge.

Fra kjerka fikk jeg et stort stykke stoff som var kjøpt i Norge. Det var fra Sandvika Veveri, og hadde store paneler med vinterlandsby med nisser i vinduene. Og litt norrsk tekst som "bakeri og skomaker". Jeg quiltet noen med bare bord, og noen kuttet jeg opp og la et gitter over. De kan fungere som adventskalender, eller som et veggteppe til jul.




Baksiden
Jeg kjøpte et dynetrekk på IKEA, i grått til svart. Det ble fine grytekluter.


 Dette er gryteunderlag. Det er sydd som en gryteklut uten vatt. Sydde en stikning rundt snømann-firkanten i midten, og beholdt en liten åpning i kanten. "grytekluten" ble fylt med med ris - ikke helt full. Åpningen ble sydd igjen med symaskin. Dette gir et litt tungt og fint gryteunderlag.
Disse ble sydd av Husmor Linda på Kjerka (hun flyttet herfra før messa i fjor). Og jeg kopierte ideen og sydde flere.

Tidligere i høst hadde vi, Elisa og Inger, en ryddesjau på loftet til Kjerka. Det var mengder med plastbokser som var merket med håndarbeidskommiteen. Men den komiteen lever ikke lenger. Og ingen ante hva som var der. Mye tråd og garn for brodering og strikking. Jeg tok med meg en påbegynt juleløper. Har jo brodert mye før, og syntes det var kjekt å kunne fullføre denne, sydd på rød aida. Jeg likte mønsteret, men hadde nok aldri villet sydd dette for meg selv. Bare montering er jo noe herk av en jobb. Men den ble ganseke fin, og den vil kanskje passe perfekt i det riktige hjemmet.
Den ble ikke solgt denne jula. Men så var den ikke billig heller.

Hele vareutvalget så langt. Det kom til mange sokker og nisser og enda litt mer før messa åpnet.


 Jeg donerte dette røde piknikteppet som ble solgt på silent auktion. Inger er ansvarlig for den, i tillegg til alt hun har bidratt med av håndarbeid. Og hun har vært en fin og god pådriver for å få mange andre til å produsere.
Grethe Kristin står i håndarbeidskroken. Hun har lært hardangersøm av Inger. Hun fullførte noen påbegynte hjerter som vi fant på loftet. De ble rammet inn og solgt for mange $$$. Løperene som henger bak sydde jeg, og alt ble solgt. Det samme gjelder stabelen med kuvertbrikker og andre brikker.
Det ble ei veldig vellykket julemesse. Bare iPad cover var tilbake usolgt. Det kom ikke klart fram hva det var, og det er kanskje noe folk har allerede... Man kan ikke treffe på alt. Men: siden alt ble solgt, så var det kanskje for billig. Det var i hvertfall ingen tvil om at bestselgeren ble grytekluter med hjerte. Så jeg må gå løs på resten av dynetrekket og sy flere, så de har til neste år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar