onsdag 7. november 2012

International Quilt Festival 2012

Quiltefestivalen i Houston er en hver quilters høydepunkt. Den arrangeres hvert år i månedskiftet oktober/november. I år (siste året jeg er her) fikk jeg endelig besøk fra Norge, av Julie Kvamme og Synnøve Vånar. Det er så kjekt å dele denne opplevelsen med likesinnede. For man føler seg som fra en annen klode når man blir sugd inn i alt det spennende som foregår i conventionsenteret. Vi meldte oss på kurs, foredrag, luncheon og middag. I tillegg er det over 1000 butikker og enda flere fantastiske quilter i utstillingen. Jeg kan ikke slå meg til ro med at dette er min siste festival. Men jeg skal flytte tilbake til Norge til sommeren...

Her sitter Julie og Synnøve i sola og forteller om mandagens kurs. Let me surprise you med Charlotte Angotti. Hun er en quiltekjendis, og hun oppfører seg sånn også. Ikke helt i smaken til to trauste normenn. Og stoffpakken de fikk utdelt var svart og gul! Synnøve var helt på vei ut da hun fikk se det. Men etter 6 timer med søm (mønsteret ble presentert som et mysterium) ble resultatet ganske fint. Håper de får satt stjernene og den fine borden sammen når de kommer hjem

Karen Kay Backley
 Jeg brukte mandagen på kurs med Karen Kay Backley. Jeg kjente ikke henne fra før. Men det viste seg at hun var en quiltekjendis også. Hun hadde mange prisvinnerquilter. Og hun hadde fått laget sakser som var spesielt gode ved aplikering.
Hun var en god og symatisk kursholder. Jeg fikk mange tips, og fikk også bekreftet en del som jeg visste eller trodde fra før.
Spesielt var delen om border/ikke border god!  Jeg er ikke glad i å skråsy hjørnene, så jeg likte godt at hun sa det var helt unødvendig, hvis det ikke fantes 45 graders sømmer i teppet.
Denne boka fikk vi, og den omhandler mye som avslutning av tepper. Et tema som ofte blir forbigått i stillhet. Og ikke ofret så mye energi.











Karen Kay Backlay. Blue ribben og $5.000. Not bad.
Dette teppet fikk 1.premie i klassen: Innovative Appliqué. Jeg syntes det virket som om mange ulike resteblokker var satt sammen. Men det var kanskje premiert fordi det var anderledes, og selvfølgelig utrolig fint gjort. Det var Renae Haddadin som hadde qultet det.

 

Tirsdag tok jeg et kurs bare fordi det het: Wonky Modern Holyday Table Runner. Lærer: Heather Scrimsher. Det var utrolig artig. Og fort gjort. Jeg ble helt ferdig med løperen, Quiltet og med lukkkant. Lukkekanten ble sydd på med stoff brettet over fra bksiden. Det ble slettes ikke så verst. Dette skal jeg gjøre mer av! (ikke å brette bakstykket over til retten som lukkekant) Heather fortalt at hun var medlem i en Modern Quilting Guild. Og de hadde en stor egen utstilling nede i utstillingslokalet. Hun var representert med flere tepper. Jeg ble veldig nysgjerrig og så mye på de teppne. Nå  har jeg forandret syn. Jeg liker moderne quilting. Jeg har sett denne typen tepper før, og ikke lilkt dem, men det viser seg at jeg har sydd en del som kommer i denne kategorien. Og under messa leste jeg mye om det, kjøpte ei bok og håndmalte stoffer. Artig å oppleve at man kan skifte mening! Men modern quilting på engelsk er ikke det samme som moderne quilting på norsk. Det ligger noe annet i ordet Modern.

Bildet ble tatt i en av butikkene. Masssse fristelser. Nyyyydelige modeller.

Fra utstillinga som i år hadde følgende tema: A World of Beauty.




 Ricky Tims. Lenge siden han deltok. Men han fikk Blue Ribben (1.) i klassen for Innovative Pieced. Og jeg er imponert. Han holder på sin stil, men han utvikler seg. Nå la han inn ulltråder og tykkere nylontråder. Ikke noe jeg vil adoptere nå, men...
Det er kjempefint!

Eneste norske deltaker (som vi kunne se) deltok i klassen: Art-Pictorial. Hann-Grethe Brink. Jeg kjenner ikke henne, men gratulerer så masse! Det er en prestasjon å bli antatt, for det er ingen selvfølge.
 Det er bare en del av teppene som deltar i selve konkuransen. Utenom dette er det mange temautstillinger som ikke blir juriert. Det var vinnere fra europeiske utstillinger, blant annet noen fantastiske blå tepper fra Ungarn. Det var mange tepper fra lokale quilteshow rundt i Texas. Og avdelinga med modern quilts, som jeg likte spesielt. 100-vis av små quilter ble solgt til intekt for Ahlseimer-forskning. Og mye, mye mer. Det er ikke alltid lov å ta bilder. For det lages mye bøker o.l. fra disse utstillingene.

Lørdag kveld var vi så fornøyde og sllitne, at vi vurderte om vi kunne ta fri søndag. Og ja, det gjorde vi. Synnøve fikk besøke sønn og barnebarn som bor i Houston. Julie og jeg tok turen til Galveston.
Og ja - det er deilig også utenfor conventionsenteret. Mange-og-tjue-grader i vannet sa Julie.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar