onsdag 30. november 2011

Juleting for salg.

Sist uke var det Thanksgiving-torsdag. (Det er alltid på torsdag, og det er alltid fri også på fredag.) I solidaritet med de innfødte skulle også vi spise kalkun. Jeg fikk tak i en fersk ikke så stor, 12 lbs, fuggel. Den var ferdig krydret og sprøytet.. Det vil si den var sprøytet inn med saltvann. Det tar sin tid å steke, borti 4 timer. Det ble lite sying, og sysakene fikk ikke komme inn på spisestua. For første gang dekket jeg på til vår lille familie på 3. Når vi er så få, pleier vi bare å bruke kjøkkenbenken. Kalkunen ble veldig saftig og god.
Siden spisestua var ryddet, hadde vi bedt gjester til fredag. Men først stilte jeg på BlackFridaySale. Det var en quiltebutikk, Quilters Cottage, som sendte ut mail om at de 25 første skulle få 40% avslag på alle stoffer. Det er en sjeldenhet. Og jeg trengte en del stoffer til bakstykker, og mere lilla stoffer generelt. Butikken åpnet for anlednigen kl 0800, og jeg stillte utafor med stol og strikketøy kl 0710. Da ble jeg nr 5 i køen. Jeg koste meg veldig, med stort utvalg og gode priser. Mange kg stoff ble med hjem.
Lørdag var jeg "sliten" etter festlighetene, så først på søndag kom jeg i gang med å quilte igjen. Da fikk jeg en SMS med invitasjon til Komle-middag kl 5. Hurra! Det er vel kjekt. Da kunne jeg sy uten tanker for middag. Så fikk jeg en Sms med spørsmål om jeg hadde noen juleting for salg, som kunne passe til ei svigerinne. Jeg svarte tja, at jeg skulle sjekke. Jeg hadde jo egentlig ikke noe. Men jeg hadde stoff og symaskin, så etter ei stund så hadde jeg... Jeg sydde sammen noen remser, ganske fort, og satte i gang med quiltingen.
For litt ekstra utfordring sydde jeg forskjellige mønstre i hver rute. Men jeg så ganske fort at trådspenningen var feil. Eller så var det treingen. Jeg tredde om, og skrudde litt, og sydde videre. Ble ikke helt fornøyd, men så ville jeg så gjerne bli ferdig, så jeg kunne ta den med til middagen, og vise fram, hva jeg hadde... MEN! Da jeg tok den med ned i farta før vi skulle kjøre, så jeg, at dette var ikke pent! Tenkte jo det ville gå seg til, etter vask, kanskje.... Droppet å ta den med. I dag skulle jeg sy på lukkekant. Men i godt dagslys var ikke dette bra arbeid.. Tenkte jeg kunne sprette opp de sømmene som var verst. Men det var mye som var halvgalt. Så i dag har jeg lært mye.
¤ Jeg må ikke quilte videre når jeg er usikker på om trådspenninga er bra. Når man stryker under på baksiden og kjenner noe som ligner på knuter, "birdsnest", eller at tråden på en måte ligger utenpå stoffet, og ikke inni. Da er det noe galt.
¤ Spretting av maskinquilteing er vanskelig og tidkrevende. Begynte med sprettekniv og fant ut at det var lurt med en pinsett for å få trukket ut hele tråder. Men quiltingen var ikke så løs, at trådene bare datt ut. Det skjer hvis trådspenninga er helt feil. Men innimellom var det ganske bra, og da satt trådene fast. Trådene var ganske elektriske, og umulig å få lagt i fra seg, da kom jeg på et tips om å bruke et stykke bomullsvatt å legge løse tråder på. Lurt!
Innså etter hvert at alt måtte ut. Det gikk timer. Og når jeg først hadde investert så mye tid, måtte jeg fullføre, det gikk flere timer. Fant ut at det var greit å bruke en sprettekniv som ligner på en liten tapetkniv. Kuttet sømmene når jeg fikk separert stoffet fra vatten. Det var fort gjort å lage et lite snitt i stoffet. Så det var absolutt best å jobbe fra baksiden, og løsne bakstykket, og kutte sømmen mellom vatt og bakstykke. Da var det mye mindre risiko for å kutte i fronten. Det ver ei quiltevenninne som sa at hvis det var et par applikerte sommerfugler el.l. på en quilt, så var det veldig sannsynlig at de dekket over et uhell med saksa... Jeg tenkte at det kanskje måtte bli et par applikerte hjerter på denne løperen. Men jeg reddet forstykket, og gav opp å bruke bakstykket om igjen., Og i vatten er det ikke noe problem om man kutter litt. 
¤ Det tar mye lengre tid å sprette opp quiltingen, enn å sy hele greia om igjen. Så neste gang ( skal aldri bli noen neste gang!)  kastes hele årosjektet, før jeg starter å sprette noe av quiltinga!
Jeg quiltet fort om igjen, et nytt mønster med kristorn. Fargene på de to siste bildene av den ferdige løperen ble helt feil. Men nå kan jeg i hvertfall si: At ja da, jeg har noe julegreier liggende. Skal foresten få sydd noen flere. For jeg vil jo gjerne drive litt butikk! Og da må man ha mer enn ei symaskin og stoffer. Man må ha en del ferdige saker. Og det som ingen kjøper, ja det gir jeg bort i bursdagsgaver o.l.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar