torsdag 17. november 2011

Blokker jeg vant

 I quiltelaget mitt, West Houston Quilters Guild http://www.whqg.org/ pleier desembermøtet å ha quilto (http://www.quilto.com/ Bingo med quilteord i stedet for tall). I fjor kunne vi "kjøpe" et quiltobrett med ei blokk som var 6 1/2". Sydd sammen av striper på 2". Eneste instruks var at ei kantstripe skulle være svart. De fleste hadde sydd 6 blokker, som man fikk av hele stoffbredden. Blokkene ble fordelt i 3 bunker, og tre vinnere ble trukket. Jeg var en av de heldige(?) vinnerne. Syntes jeg var veldig heldig da jeg kom hjem og kunne legge dem utover og sortere littt fargemessig. Det var over 150 blokker!
I vår tok jeg med meg alle blokkene på en retreat og valgte ut de med mest rødt og sydde ett teppe. Så valgte jeg ut de med mest stertke klare farger. Det ble to tepper som jeg gav til laget. De brukes som "Tepper som Varmer" i Norge. Men jeg måtte sensurere mange som ikke holdt mål.... Mye rart sømmonn - ja her i quilteland også!
I går ville jeg prøve å quilte et teppe på ordentlig, på miss Gammill. Tenkte det var greit å prøve med ett som kunne doneres bort. Og ville lage et teppe av de resterende lappene. Men str var så ymse, at jeg valgte å kutte alle sammen ned til 6". Det førte til at stripene ikke ble like brede, men med dette mønsteret så betyr det lite, synes jeg. Jeg måtte også sy sammen 8 ekstra, for å få til et litt avlangt teppe. Det ble mer jobb enn først planlagt, måtte jo sy på en liten kant også. Og med all denne jobben, ville jeg ikke sette det i quiltmaskina, og risikere at det ble ubrukelig. Selv om det var nesten gratis - tid er faktisk mer verdt enn penger!
Jeg fant et stormønstrete stoff og et enklere bakstykke, og startet kant-til-kant-quilting. Det gikk ganske fint, men undertråden gikk tom, og jeg fant heller ikke nå ut hvordan jeg startet opp igjen miss Gammil der den burde. Jeg fant "help"-knappen og leste om bobbin og så at jeg skulle trykke på restart i stedet for start. Det var jo logisk, men jeg fant ikke restart-knappen. Så det ble å sy om igjen en sekvens av mønsteret..... Tror ikke jeg kan gå videre før jeg har funnet ut av dette. Skal innom butikken i morgen og høre om noen der har kommet i gang, og kan svare meg. De fleste damene der styrer jo maskina manuelt.
Jeg vil gjerne anbefale quiltelag/sygrupper å prøve denne blokka for å lage artige tepper for donation. Men tror det kan være lurt å si litt om stoffvalg. Barnestoffer, rødt, batik, julestoffer, osv. Og ideen om at dette var det vi kjøpte quiltobrett med var god. De begrenset det til maks 4 brett per person. I år skal vi "kjøpe" brett med en fatquarter. Da blir det i hvertfall kjekt å vinne!  For nå er jg glad for at jeg ikke lenger har disse blokkene av ymse kvalitet hengende over meg. Kanskje blir teppet quiltet i løpet av helgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar