fredag 5. april 2013

Retreat, Deep Woods


Quiltelaget mitt, West Houston Quilters Guild arrangerer retreat 3 - 4 ganger hvert år. Etter at ungene er blitt voksne, føler jeg ikke samme behov for å reise bort og bare SY lenger. Tidligere var det drømmen å dra bort fredag morgen, rigge seg til med symaskin og strykejern, og bare SY.  Nå føler jeg litt at hver dag hjemme alene er en liten retreat. Trenger ikke å bli servert god hjemmelaget mat. Men siden det nå nærmer seg slutten på oppholdet her i Houston, meldte jeg meg på til Deep Woods Retreat. Det var ikke noe fast opplegg, bare å bringe egne prosjekter, og så alt man kunne orke. Jeg planla å sy sammen mange topper, for quiting gjør jeg jo best hjemme på Miss Gammill.
Jeg har ord på meg for å være rask og sy masse, dette ville jeg ikke ødelegge, så jeg hadde forberedt meg med å kutte til biter til en quilt-top, og jeg hadde sydd mange blokker som skulle settes sammen. Blokkene over hadde jeg sydd på telefonkatalogpapir. Ideen fikk jeg på facebook! Det var jo en genial måte å bruke opp rester av striper og lukkekant på. Jeg la blokkene ut på 2 ulike måter, og bestemte meg for å sy dem sammen slik de ligger på det venstre bilde.

Her er bilde av baksiden, før det meste av papiret ble revet bort. Det var godt å sy på, og enkelt å fjerne.  Jeg Kuttet til ca kvadrater, og sydde på striper fra midten og utover til hver side. Renskar hver blokk til den samme størrelsen. Mine blokker er kuttet 6 1/2 inch, fordi katalogen hadde bare 7 inch brede sider.
Fredag kveld var jeg ferdig med den første, stripe-toppen, og hadde begynt på neste prosjekt. Da ble jeg tilbudt en White Russien. Jeg takket høflig nei, for det hadde jeg aldri smakt, men visste at den var laget på melk, og det fristet ikke. MEN, jeg fikk en like vell. Og den var kjempegod og søt.  Og sikkert sterk. For aldri har jeg sydd så mye tull som jeg gjorde denne fredagskvelden. Jeg snudde blokker, og alt gikk feil. Sprettekniven ble flittig brukt. Da ble jeg tilbudt å låne naboens elektriske seamripper. En mustasj trimmer. Ja det var ganske enkelt ei smal barbermaskin. Den virket kjempebra, og var batteridrevet. Men så var jeg uheldig og klarte å kutte et lite hull i stoffet. Det var helt nede ved sømrommet, så jeg flyttet bare litt på sømmene, og det gikk bra, men jeg ble litt skeptisk. Hvis ikke så hadde jeg gått på Wallmart og kjøpt meg en mustasjtrimmer til $9.99.


 Denne quilt-toppen hadde jeg kjøpt stoff og mønster til i en quiltebutikk i Victoria. Jeg la til noen egne stoffer, lilla og mørk turkis m fl.
Dette mønsteret ser veldig enkelt ut, men det er utrolig fort gjort å snu og vende på de små hvite ruteblokkene. Og går de feil vei, blir noe av mønsteret borte, og det er viktig at de hvite ruteblokkene ikke møtes.
Synes det ble veldig artig, og tror det kan passe som et slumreteppe på ei fjellhytte.
Venter på invitasjon - for hytte mangler jeg.



Så gikk jeg løs på en Kit jeg hadde kjøpt til halv pris på Quilters Cottage. Jeg kjøpte den mest
fordi jeg fikk mye billig og fint stoff i glade farger. Denne hadde ligget over 1 år. Nå tenkte jeg at det ville være kjekt å ta fatt på den på retreat. Det er veldig artig å åpne en Kit og bare gå løs på stoffene som ligger der klare og venter på å bli kuttet i og sydd sammen. Det er stripesett med svart i midten som er kuttet opp litt på skrå. A la twister-blokka. Ble veldig godt fornøyd med denne. Det var et et stort stykke bordestoff, som jeg ikke ble helt sikker på hvordan jeg skulle bruke, så det fortsatte jeg med hjemme etterpå


Jeg ble fristet til å bestille stoffpakke til et mønster som hadde stått i et blad. Den var også til halv pris. Da stoffene kom i posten syntes jeg de var for lyse og for mye pastell, i forhold til det jeg hadde forventet ut fra bildene i bladet. De ble liggende lenge, og jeg tenkte det var på tide å få de unna. Jeg fant også noen av de få stoffene jeg hadde liggende som kunne passe til. Mønsteret var enkelt med kvadrater og noen "Bow Ties". Jeg kan ikke si at dette ble så fantastisk, men kanskje jeg kan quilte det ferdig og donere det til Projekt Linus.
Etter denne toppen ble det veldig mye rester. Jeg hadde tatt med meg et enkelt mønster som kom som gratis bilag til et quiltemagasin. Det hadde også ligget på syrommet mitt lenge.
Store Log Cabin blokker ble kuttet på skrå og sydd sammen med en annen halvpart. Syntes det ble ganske så kjekt. Her satte jeg på en bord av et lilla storblomstrete stoff som fulgte med i stoffpakken fra quiltebladet.










Jeg fikk også bidra med å sy ei stor papirsydd stjerne som skulle gå til Best-In-Show på quilteutstillinga 5.4.13.

Her er noen av de andre damene sine prosjekter:

Mye brukt flettemønster. Det er visst en kunst å velge ut stoffer til dette mønsteret. Har sett flere av dem på de lokale utstillingene rundt forbi, og det var to sånne under arbeid på retreaten.

Dette svart og hvite med rosa sashing er sydd av en meget dyktig quiltmaker.  Se på nærbilde av hennes hjørne på borden. Det er presisjon!


 Dette er starten på et stort og fantastisk teppe som Donna Simoneaux sydde på. En veldig avansert form for dobbel Weddingring.
Dette var ei søt lita scrappy blokk som jeg kan tenke meg å bruke en gang...

Jeg vil si at å reise bort å få sy sammen med likesinnede er kjempekjekt. Jeg fikk gjort veldig mye. Det ble servert deilig hjemmelaget mat. Mye latter.
Dette vil jeg savne i Norge. Vet det er litt vanlig å reise bort å sy på et hotell, men det blir da så mye dyrere. Her er det mange retreat sentre rundt forbi. De har enkel standard, med få bad, og flere som sover på hvert rom. Men store lyse arbeidsrom.  Jeg sover kanskje ikke så godt, men jeg syr seint, og står opp relativt tidlig. Sove kan jeg gjøre hjemme.
For hele helga betalte jeg 160 dollar, det vil si ca en liten tusenlapp på norsk. Full pensjon og overnatting i 2 døgn. Fredag etter lunsj til søndag etter brunsj.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar