torsdag 18. april 2013

Den lille avglemte quilten.

Dette er et lite veggteppe som var med på utstillinga, men jeg glemte å ta det med i blogginnlegget fra den. Det fikk ingen sløyfe, og hang i en bortgjemt krok. Og da jeg skulle se på evalueringsskjema, så var det helt blankt. Dommeren hadde også glemt det. Jeg ble litt skuffet, for jeg var veldig spent på kommentarene. Det skulle være med i klassen for mixed teknikk. Teppet ved siden av tilhørte ei quiltevenninne, og hun sa at hennes evalueringsskjema også var blankt. Så vi konkluderte med at våre to tepper ikke var blitt med i konkurransen om ribbens. Ganske dumt, men ikke mye å gjøre noe med. Så da fortjener det et eget kapittel her.
Det begynte i Trysil sent på høsten 2007. Mange av medlemmene i Asker Quiltelag snakket om en fantastisk kursholder fra Australia, Leanne Beasley, som skulle komme til Trysil og holde flere kurs. Det hørtes jo fristenede ut, og jeg meldte meg på et 2-dagers. Kjørte opp og bestilte overnatting på hotellet. Det viste seg at de fleste av kursdeltakerne hadde deltatt på andre kurs med henne tidligere, og de var skikkelig "fan" av henne. Hun snakket som om alle kjente henne, og det var ikke så mye undervisning.
Hun hadde skrevet på bloggen sin jevnlig, om hvordan hun jobbet med nye tepper og kom fram til designen. Hun har et karakteristisk uttrykk. Sterke pasteller og veldig delikat. Jeg visste ikke om bloggen hennes, og ikke om henne heller. Så jeg stilte med "feil" stoffer. Jeg hadde tatt med noen rester som lå beleilig til.... Jeg hadde jo ingen planer om å sy et stort teppe. Trodde jeg skulle lære noe. Men må innrømme at det var lite å hente for meg. Og jeg ble litt lei av at de andre kursdeltakerne behandlet henne som quiltekjendis, og ville ha henne til å designe egne blokker med egne tema som hund, katt osv og med navnet sitt på. Det var hun snill og gjorde, men jeg syntes ikke det hadde mye på kurs å gjøre. Og mye av tida henens gikk med til dette.

Selve blokka var enkel, og hun hadde noen fine sommerfugler, hjerter og blomster applikert. Og noen nydelige små stichery. Jeg syntes det var en god ide å få teksten på norsk. Jeg klarte til og med å få med mitt eget navn, ved bruk av tilnærmet hennes bokstaver.
Hun demonstrerte applikering av et hjerte i den metoden jeg hadde lært i Houston tidligere, gammel needleturn. Men flere av kursdeltakerne ville heller bruke vliselin og applikere med maskin.
Jeg fikk med meg noen gode ideer, men det var ikke så mye vits med å være i Trysil. Jeg kunne fått like mye inspirasjon fra mønsteret hennes.
Jeg ble jo litt kjent med Lianne. Og hun var veldig søt og snill. Hun fortalte litt om hvordan hun valgte ut stoffer og satte dem sammen. Det var jo spennende.

Her er en link til bloggen hennes: http://leanneshouse.typepad.com
Hennes varemerke heter Leannes House. Det var navnet på hennes første store slager. Nå vet vel kanskje alle i Norge om Leanne. Og det er sydd mange nydelige og store tepper etter hennes mønster. Her i Houston er hun helt ukjent.

Etter kurset skulle Leanne og mannen hennes til Garedermoen og ta fly videre på deres reise. Det var nok meningen at de skulle ta bussen, men jeg kjørte jo forbi Gardermoen i en bil alene, så jeg tilbød skyss. De ble veldig glade for det, og i bilen fikk jeg pratet en del med mannen hennes, for stakkars Leanne var helt utkjørt etter flere heftige dager med kurs og foredrag. Det tar på å være så kjent og populær. Og i bilen fikk hun være bare ei utslitt quiltedame fra utlandet.

Den midterste blokka med små flying gees, hadde hun egentlig sydd som ei sticheryblokk. Det var noe hun hadde funnet på. Brukte tradisjonelle blokkmønstre, og sydde rundt dem og fyllte ut med broderte streker. Jeg syntes det var mer naturlig å sy den sammen som en miniatyr. Jeg likte godt å brodere blomster og finne på kombinasjoner selv.
Den røde blokka er bare ett stykke fint og rødt stoff. Der quiltet jeg en sommerfugl med miss Gammill.
For JA, denne lille quiltetoppen ble liggende som en UFO helt fram til i år. Da ble jeg smittet at gjøre-ferdig-UFOer- iveren som levde på facebookgruppa Lappemakerne. Jeg startet med å quilte in the ditch. Og fortsatte litt på frihånd med miss Gammilll. Men det ble ikke så pent, så jeg fortsatte frihåndsquiltinga på Janomen i stedet. Ble ganske fornøyd etter mye arbeid. Men ingen fjærborder ble quiltet... Jeg la ikke til så mye border heller. Men en veldig fin grønnfarge syntes jeg det ble.
Men skuffet over mangel på evaluering fra dommeren på quilteshowet - det ble jeg. Jeg hadde til og med laget "mieterd corners" (hva sier man på norsk? 45 graders hjørner?)
Jeg kalte teppet Under the trees. For jeg fikk noen tanker om litt halvskygge og mose. Ganske fjernt fra Leannes lekre tepper. Så dette ble mitt lille teppe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar