søndag 16. september 2012

T-skjorte Quilt


Jeg ble spurt om jeg kunne lage en quilt med T-skjorter. Og da sier jeg som Pipp: "Det har jeg aldri gjort før, så det kan jeg sikkert."
Jeg fikk en pose med 19 T-skjorter. Jeg klippet ut motivene og også noen baksider og strøk på stabilisering, en type vliselin.
Her er stykkene fra T-skjortene organisert i rader med 10" og 12"

 Jeg valgte å fremheve motivene med ulike batik stoffer. Prøvde å bruke farger som var i T-skjortene, og å få til en helhet. Utfordrende og artig.  
Det ble noen tomrom rundt små motiver fra ermer. Da fikk jeg lagt til noen stjerner. Synes det passet siden stjerner var så mye brukt. Tror det ble en fin og brukendes quilt for ei fersk Collegejente. 
Men må jo si at det ikke blir noe billig lappeteppe. Og det er heller ikke slik at men får brukt T-skjortestoff i stedet for annet stoff, for man må stryke på vliselin, som koster nesten det samme som stoff. Og teppene blir ganske tunge, men sikkert gode å sove under her i milde Texas.
Har man færre og veldig fine og minneverdige T-skjorter, kan man lage det til et veggteppe.
Dette ble et sengeteppe.

1 kommentar:

  1. Hilde, t-skjorte quilten ble kjempefin. Full av liv! Det var en god ide å ramme inn motivene med stoff som passet til det enkelte motiv. Jeg har nettopp gjort ferdig en, motivene er i ramme av samme stoff, det ble mye kjedeligere.
    Synnøve

    SvarSlett