søndag 2. september 2012

Det vanskelige stoffet.

Plutselig zappet mannen innom en TV-kanal med quilt på. Jeg sa STOPP, gå tilbake, og jeg fikk sett en del av et program som handlet om Quilts of Valor. Det er tepper de syr og gir til krigsveteraner, eller til skadde soldater som havner på sykehus i Europa. Det ble vist mange tepper som ble overrakt med stolthet og tårer. Ett av teppene hadde en 4-er blokk og noen halve snøballblokker, slik at det ble laget skeive stjerner. Yes - den må jeg prøve!
Jeg ville gjerne bruke det stormønstrete stoffet som ble igjen etter Cynthias mysteryquilt. Dette stoffet sklir ikke helt lett inn i resten av stoffene jeg har, og jeg ville gjerne få brukt det opp så fort som mulig.
Ville suplere med fargeglade 4-erblokker og kuttet i vei 3,5" kvadrater, og 6" kvadrater i det stormønstrete. La bitene utover og fikk følgende:


Takk og pris for at jeg tok meg bryet å legge bitene utover. Fikk da se at uttrykket ble grumsete og utydelig. Stjernene ble litt borte. Det var de svarte og hvite 4-erblokkene som dominerte litt for mye. Jeg innså at det hadde vært mye bedre med hvit bakgrunn, i stedet for det stormønstrete stoffet...
Jeg fant et nesten hvitt stoff og kuttet nye 6" kvadrater, og sydde på to hurtighjørner med farger som machet de fargerike 4-erblokkene.


Ny utgave lagt ut før sammensying og kanter..

 Ferdig quiltet. Glad stjernequilt. Passer kanskje på rommet til en families lille stjerne!?


Det ble en ganske fin quilt.
Jeg satt igjen med mange halve snøballblokker som jeg bare måtte få utnyttet. jeg sydde dem sammen på denne måten. 

Det gjenstår å se hvordan kantene avsluttes, og hvor stor den ender opp. Men tror ikke den heller blir så verst.  Skal ta bilder i dagslys, så fargene blir riktigere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar