tirsdag 14. februar 2012

Valentines

14. februar og valentinesday i dag. Betyr ikke så mye for meg det, men artig å markere dagen med et valentine-stoff som jeg kjøpte på salg i november, og fant bruk for sist uke.
Sist fredag var jeg på ei lita quilteutstilling i Brenham. Der var jeg så heldig å få en doorprize. Fin gavepose og greier... men oppi var det 5 fatquarters som jeg bare måtte grine på nesa av. De var så klissete - i fargene. Jeg hadde ikke lyst til å ta dem med hjem og legge dem sammen med stofflageret mitt en gang. "It will make a nice cheratyquilt" sa ei av quiltedamene. Og ja, det måtte jeg medgi. Og satte i gang med én gang jeg kom hjem. Måtte bare få dem vekk.
Jeg fant ut at jeg ville prøve en stripesettmetode som jeg så demonstrert på nettet. Kuttet stoffene i 2 1/2" stiper, sydde sammen 5 og 5 i varierende sett, og kuttet dem i kvadrater på 10 1/2".
La to og to kvadrater rette mot rette, men slik at stripene gikk hver sin retning. Sydde rundt hele dette doble kvadratet. Men for å få nøyaktige sømmer i hjørnene var det lurest å sy ei og ei side og helst fra den kanten som hadde ei hel stripe. Men dette erfarer man....
Så kuttes dette doble sammensydde kvadratet på kryss og tvers, diagonalt. Da er det lurt å bruke 45 graders streken på linjalen til hjelp.
Så er det å åpne opp de nye kvadratene som kommer fram. Dette er bare så artig!
Dette ligner jo på noe vi sydde sammen i brede stripesett tidlig på 80-tallet. Men da var stripene mer koordinerte, og i varierende bredde.
Denne metoden blir aldri helt nøyaktig, men det fungerer fint til et sånt lite slumreteppe som skal gies bort til ukjente.
Det var veldig artig å flytte rundt på lappene. Jeg valgte å lage et par firkanter, den lyse lilla. Jeg hadde lagt til noen av mine egne stoffer, mørkere lilla, rød, gult og det hvite med hjerter.


Syntes det ble ganske så fint lappeteppe. Tror sikkert ei jente på 5 vil like det, eller kanskje ei veldig gammel dame på sykehjem. Jeg gir det til Guilden så får de velge om det blir Linusquilt, eller nursinghomequilt.

3 kommentarer:

  1. Teppet ble jo kjempefint, Hilde:-)

    SvarSlett
  2. Så smart og så fint det ble! Det var en fin måte å bruke lite fristende stoffer. Jeg fikk lyst til prøve!

    SvarSlett