onsdag 8. februar 2012

Comfort Quilt

I quiltemiljøet her er det mye snakk om charity quilts og comfort quilts. I alle håpløse/vanskelige/triste situasjoner kan det lages og gies en comfort quilt. Jeg liker denne ideen, for jeg synes det er vedlig vanskelig å ta kontakt med folk i en vanskelig situasjon, og vite hva jeg skal si. Men å lage quilter, og gi dem, gjør jeg så gjerne.

I dag sendte jeg en lapquilt i posten til en god venn som bare fortjener å få en oppmuntring, og en god klem. Hva annet kan jeg bidra med? De trenger den nok ikke, de klarer seg fint uten mitt bidrag, men det kan umulig skade. Brukte flanell på badsida, så den virkelig skal være riktig god og varm.


I helga var jeg på tur nordover med 4 quiltevenner. Vi besøkte en liten lokal quilteutstilling, og flere butikker. Jeg fant noen nye stoffer i svart, grått hvitt og lime. Syntes de var kjempefine.
Jeg ville bruke dem med en gang og fant en fatquarter bunke jeg hadde kjøpt på nettet. De var stormønstrete og litt gammelmodige, og jeg visste ikke helt hva jeg skulle med dem. De måtte brukes i større biter. Så jeg valgte bare å kutte `store firkanter med mellomborder i de nye svarte og grå, med den limegrønne som små hjørneblokker. Syntes det ble ganske så fint og enkelt et lite teppe. Det er absolutt ikke noe veggteppe, men et lite teppe som kan brukes til så mangt. Synes det er en hendi størrelse. Bredden er ca 42", så bakstykke ikke trenger å skjøtes.


De lysere stoffene er fra Anna Griffin, http://www.annagrffin.com/ På denne siden var det mye fint. Men ikke mye quiltestoffer, og de var litt spesielle.

Denne gangen tok jeg bilder av stoffet med jaren, for det er kjekt å ha til senere. Kaster den som regel uten å tenke mer over det. Men når man liker noe, kan det være lurt å sjekke på nettet om designeren har mer stoff, som man også kan like godt.


 

Quiltet det tett, så det skal tåle god bruk og vask. Kanskje til og med Pia hund kan få sove på det?

Slit det med helsa! Ville mor ha sagt. Hva hun nå egentlig mener med det?

1 kommentar:

  1. Artig quilt! Veldig fin bruk av farger og kjempefin måte å vise stormønstrede stoffer på. Og den stripete bindingen satte prikken over i-en.
    Og jeg er enig med deg, det med quilter som oppmuntring (charity quilts) er en fin ide, det er ikke alltid nødvendig å bruke ord.

    SvarSlett