fredag 15. juni 2012

Weddingring

Jeg har lenge beundret gamle tepper med mønsteret kalt duble weddingring. Det ble sydd for hånd over pappmaler. Jeg fant et malsett fra John Flynn beregnet for maskinsøm. Malene var i samme tykke materiale som linjaler. Så med et lite kuttejul kunne man kutte ut perfekte biter. Jeg ville gjerne ha på min "quilteCV" at jeg hadde sydd et sånt teppe.
Tradisjonelt var det et system på stoffene, de samme stoffene ble brukt på hver ark. Og de var blomstrete og i nøytrale farger. Mønsteret ble ofte brukt på tepper sydd som bryllupsgave.
Jeg valgte klare rene farger og hvit bakgrunn. Og jeg liker et scrappy uttrykk. Men valgte å holde de fire rutene i hvert kryss lik. Tror det var lurt med litt system. Med gode maler var det enkelt å kutte biter. Og artig å gå løs på en sånn herlig blanding av stoffrester. Jeg kuttet mye! før jeg satte i gang å sy.
Og sy ble en utfordring. Jeg har aldri brukt sprettekniven så mye! Kom etter hvert inn i å få til de små arkene. Så da sydde jeg mange av dem.

Denne ble til overs. Ligger ved symaskina og minner meg på at jeg aldri skal sy duble weddingring igjen!

Neste skritt var å kombinere dem og få dem sydd på den store hvite biten i midten av hver sirkel. Ikke lett! Og jeg holdt nesten på å gi opp. Men bestemte meg for at jeg måtte sy opp de bitene jeg hadde kuttet. Det ble heldigvis ikke nok til et stort sengeteppe.Jeg sydde to brikker med fire ringer, og resten ble et mindre teppe. Dette ble jeg ferdig med i fjor vinter, og quiltet på vanlig symaskin. Det var artig å quilte! Men jeg var litt uheldig med lukkekanten, for jeg hadde ikke så mye gulrutete stoff igjen, og kuttet den litt for smal. Og med så buete kant ble det en utfordring å få sydd på lukkekanten. Jeg var ordentlig irritert på meg selv for å klare å avslutte et sånt arbeidssomt teppe med en litt for smal lukkekant! Og kanten ble ikke sydd ferdig før denne uka! Derfor har jeg ikke kunnet ta bilder og vise den fram før nå!


Tenker det kan brukes som piknik-teppe, babyteppe, eller duk eller... Ja for denne tåler også å bli brukt og vasket. Og jeg tenker at de første som jeg er bryllupsgjest hos,  skal få den! 
Baksiden ble kjempefin. Det var et stoff på salg hos Quilt'n Sew. Så denne quilten ble ikke så seriøs som de tradisjonelle, og ikke så stor. Men nok arbeid var det!
Og jeg har laget en double weddingring!

1 kommentar: