fredag 11. mai 2012

Sytips

Jeg har brukt dagene på sirkler. Bruker å unngå dem, enklest med rette sømmer. Men så var det dette teppet som jeg så sist helg:

Donna sitt teppe.

Ville prøve å sy noe sånt. Sirklene er aplikert med maskin. Men kantene er først brettet inn. Det er gjort ved å sy rynketråd i kanten av en sirkel, og legge den over en pappmal (plastmal som tåler varme kan fint brukes) og trekke til rynketråden. Jeg brukte godt med strykestivelse og presset med strykejern, slik at bretten ble bevart etter at malen og rynketråden var tatt ut. Med denne metoden trenger man ikke klippe til perfekte sirkler, bare sånn ca rundt malen. Det sparer mye tid.
Jeg brukte vannløselig lim til å feste sirklene på stripeblokka. "Glue Baste-It fra Roxanne". Det er kjempefint, og blir borte i kaldt vann. men sitter godt, og tørker fort. Det er som navnet sier, til bruk i stedet for tråkling.

Jeg valgte å sy sirklene med en litt tykkere (nr40) quiltetråd som skifter farge. Vanskelig å velge farge når stoffene varierer så mye. Jeg vil vise start og slutt på sømmen. Det var noe jeg lærte på kurs hos Sue Nickels. Det er viktig å bruke en fot med åpen tå. Jeg skrur nåla på plass akkkurat i starten av den underste sirkelen. Med stabilisering under går det ganske lett å snu stoffet så sirkelen blir ganske jevn, men ofte må jeg stoppe og løfte på foten så jeg får snudd litt på stoffet. Jeg savner veldig min gamle Pfaff som kunne løfte litt på foten hver gang jeg stoppet. Det var kjempefint i samarbeid med nålen-ned-instilling. På  Janome må jeg bruke kneløft. Blir vant til det også, men det går litt i ball noen ganger så jeg løfter foten mens den enda syr... med dårlig resultat. Jeg fester IKKE tråden. Avslutter med et lite mellomrom og litt lange trådender. Når man starter er det viktig å ha kontroll på trådene, så de ikke er for korte og baller seg borti når man syr.
Her er nåler jeg kjøpte av Sue Nickols. Selv-tredbar eller noe sånt, på norsk. Ikke helt sant, for det tar litt trening å få tråden på plass i sporet på toppen, men det sparer masse tid. 

Jeg smetter begge overtrådene på plass i nåla, og stikker de ned midt mellom start og slutt. Da bli start og slutt ganske usnynlig. Men ikke helt her som jeg bruker tråd som skifter farge.  
Jeg tar de to undertrådene og knytter dem sammen med de to overtrådene. Når bakgrunnsstoffet er mørkt, kan jeg bare kutte trådene med litt lengde. Med hvit bakgrunn vill de synes i gjennom stoffet, da kan jeg feste dem under applikasjonen.
Start og slutt er til venstre på bildet. Ikke så lett å se. Dette blir mye finere enn å sy med overlapp. Og med trening så tar det ikke så lang tid å feste trådene for hånd.
Problem: På Janome så må jeg koble ut overtransportøren for å bruke åpen-tå-fot. Da får maskina problemer over sømmer og med ujevnt underlag. Som det ofte blitr når man applikerer på et stripesett. Maskina spøler! Se på den minste røde sirkelen over. Det blir bittesmå sting. Det er jo ikke noe fint. Og noe herk! Jeg savner Pfaff i godt gammelt slag! Kanskje noen som leser dette har en løsning?

Jeg bruket en stabilisator som er beregnet på bruk ved brodering på broderimaskiner. Ble anbefalt å bruke den også på applikering. Jeg brukte stinglengde 3, for at tråden skulle vises og være litt dekorativ, men da ble det litt verre å rive bort underlaget. Må være litt forsiktig ved start og slutt av sømmen, fordi trådene ikke er festet. Det blir de etter at underlaget er fjernet. Sydde også noen uten underlag, men da gikk det mye seinere, fordi jeg måtte stoppe og snu så ofte. Med underlag kunne jeg dreie mer på sytøyet, og fikk en jevnere søm.


Symaskina jeg kjøpte her i nov. 2010. Stor god plass, men ikke heeelt fornøyd.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar