onsdag 9. mai 2012

Feil stoff.

Jeg lliker veldig godt quilting fordi jeg kan få bruke all verdens stoffer. Og sette dem sammen på uendelig mange måter og kombinasjoner. Jeg bruker ikke mye tid på å finne det riktige stoffet. Men jeg har erfart at kontraster er viktig. For ellers blir det tiltenkte mønsteret borte, og det er bortkastet tid å sy sammen noe som nesten ikke vises.
Nå har jeg jobbet med en samling 2 1/2 inch brede striper som var veldig mønstrete. Fargene var tunge og kanskje det jeg vil kalle stygge. Jeg sydde to veggtepper, og ville bruke restene til et tredje. Men da ble det for lite stoff, og jeg gikk i mitt lager for å finne noe. Fant et med grønsaker på, som jeg aldri har visst hva jeg skulle bruke til. (Husker hvem jeg fikk det av - ikke kjøpt det selv.) Men så kom jeg over et av de siste stoffene jeg kjøpte, som jeg syntes var kult. Tenkte det ville bli fin bord... Jeg kutte det i noen striper. På grunn av mønsteret ble hver strip ulik. Og avsluttet teppe 3 med dette.







 
Her er toppen ferdig. Jeg hengte den opp for å se på den på avstand.
De nederste blokkene ble helt FEIL!Fargene er for kalde, og mønsteret er for kantete. Jeg så og så, for å finne ut om det var tøft, orginalt og noe som gjorde teppet. Eller om det ble FEIL. Konklusjon: FEIL.
Tok fram sprettekniven og sprettet ut alle bitene med sikk sakk mønster....

Så brukte jeg stoffet med store blomster. Nå er det de tre blokkene øverst til venstre som skiller seg ut. Men det er på en grei måte, synes jeg. Litt lysere enn de andre, men med store runde mønstre. Det er stoffet med grønnsaker.
Nå er jeg fornøyd, og skal få det quiltet. Men det er sjelden jeg tar meg denne ekstra jobben med å sprette ut. Det tok lang tid!
Jeg innser at jeg kunne ha spart meg denne jobben hvis jeg hadde brukt en designwall. Men jeg har ingen ledig vegg for det. Jeg bruker bare gulvet, og denne gangen tok jeg meg ikke bryet med å legge bitene ut over gulvet. Lærepenge! Og jeg skal skaffe meg en god vegg på min neste syplass. Bare 1 år igjen her i Houston...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar