lørdag 14. april 2012

Cynthia England

I dag har jeg vært på workshop, eller lite kurs, med Cynthia England. Hun er fra Texas, og bor her. Jeg var ikke klar over henne før. Men teppene hennes hadde jeg lagt veldig godt merke til på flere av Festivalene i Houston.
Her er noen av teppene som  hang på utstillingen i Woodlands:


Disse teppene er ca 2-3 meter store.
Og her står det om henne: http://www.englanddesign.com/
Hun var en veldig flink lærer. Inspirerende og tolmodig. Vi fikk mønster med ferdig trykt frysepapir som vi bare kunne klippe ut og stryke på retten av stoffet. Godt organisert med hvilken farge osv. Hun viste oss mange småtriks som gjør at det ikke ble slikt forferdelig vanskelig arbeid å få bitene til å passe perfekt. For de trengte ikke passe perfekt, med untak av få punkter.

Her er den lille fine stemora jeg fikk sydd. I lilla og gult:
Den er ei halv 12" blokk som skal kombineres med lappesøm. Jeg tror virkelig at jeg syr de tre andre blomstene og gjør dette ferdig - kanskje til et lite veggtepp i stedet for en bordløper.... Jeg kjøpte også mønster til et lite landskap med sjø og fjell med snøpå. Hun bruker motiver fra Colorado, og de minner så mye om norske landskap.
Time will show... om jeg fullfører disse pirkejobbene. Det er litt stor kontrast til å sy store doble sengetepper og quilte på miss Gammill. Men jeg tror jeg må holde fast ved at jeg kan gjøre litt alt mulig. Det er artigst, og lurt i lengden, tror jeg. I hvertfall utrolig artig med input fra store quiltmakers!
Og på dette kurset bestemte jeg meg for ikke å rase av gårde og få sydd mest mulig. Men hver gang hun viste noe, eller forklarte noe for andre, var jeg oppmerksom, og fikk med meg veldig mye småtriks. Og så ble jeg likevel den eneste som fikk sydd ferdig ei blokk og tatt av frysepspiret, som hele tiden var på retten av stoffet! Det er ikke tradisjonell paper piecing. Mønsterbitene kan brukes om igjen mange ganger. Men jeg var litt uheldig og sydde borti papiret et par ganger, og da viste hun hvordan man kan redde seg ut av det også.... Kurs med Cynthia England anbefales!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar