torsdag 26. januar 2012

Kuber med Y-søm


I september i fjor, riste jeg til California, Livermore, øst for San Fransisko. På internett hadde jeg funnet ut at Alex Anderson, som jeg fulgte på TV, sist jeg bodde i Houston, skulle ha 4 dagers retreat. Med kurs og mye tid for søm. De fleste deltakerne var gjengangere, vi var bare to som ikke hadde deltatt tidligere.  http://alexandersonquilts.com/                                                                                                      


Her er Laura med sitt teppe.

Gjeste lærer var Laura Nownes. En veldig flink, tolmodig og sympatisk lærer. Vi skulle sy The Big Tumble. Den er sydd av striper på 3,5", som syes sammen to og to. Vi kuttet ut diamanter som var 6,5" brede. Målet med hele oppholdet var å bli venner med Y-sømmen. Det var mange knep, og triks, og enda mer trening som skulle til. Og, ja, jeg kan si at jeg ble venn med Y-sømmen. Jeg har alltid unngått sånne mønstre før. Men dette var veldig artig å sy sammen! http://www.lauranownes.com/

Her er blokker sydd av andre deltakere på retreaten: 
Jeg var den eneste som sydde et helt teppe med tumbler. Og alle var overrasket da jeg helt på slutten av søndag kunne vise fram dette. For jeg hadde ikke brukt designveggen, bare sydd av gårde med stripene som jeg hadde sortert i mørk, medium og lys. Jeg hade med vilje blandet fargene litt, så det ikke skulle bli for store kontraster.
Her er Alex Andersen, som viste seg å være akkurat så hyggelig, hjelpsom og morsom som hun er på TV. Hun var TV-vert for 20 min med quilting hver eneste dag. Hun hadde forskjellige gjester i studio, og viste mange ulike teknikker og tips. Men programmet er slutt. Nå lager hun program som ligger på nettet, og man kan abonere på dem. Selv syr hun alt mulig, og hadde veldig mye fint og forskjellig å vise fram.  


Nå har jeg endelig fått denne quiltet. Valgte å sy små sirkler. Det vanlige er å sy "in the dich", men det synes jeg er vanskelig, og prøver å ungå det. Syntes det passet med sirkler. Geometriske former.

De siste bildene her har Elin Gaard tatt. Hjemme i hagen hennes. Her ser jeg godt forskjellen på lite amatørkamera, med amatør på avtrekkeren, og Elin, og hennes utstyr....
Dette mønsteret fikk meg til å tenke på geometri, og projeksjonstegning. (som jeg likte godt på gymnaset) Veldig artig å få kubene til å poppe fram. Da jeg sydde på det, så jeg det ikke så tydelig. Og det er ikke så lett å se om det blir vellykket. Derfor var det utrolig kjekt å høre reaksjonene fra de andre da jeg løftet det opp. Og ganske sprøtt å se det på avstand for første gang.


Her er hele teppet! Jeg ble kjempefornøyd!
For litt artighet, sydde jeg inn en feil øverst oppe, der det kom frm ei stjerne. For dette mønsteret kan også brukes for å sy 6-bladet stjerne. Det handler om å bruke kontrastene riktig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar