lørdag 28. april 2012

Utfordring i mandags-bee.

I høst fant Katie i min mandags-bee på en ny utfordring til oss. (vi er ca 15 medlemmer) Vi skulle sy et veggteppe på maks 36 x 36 inch. Og det skulle inneholde ett og samme stoff. Ellers var alt fritt fram. Cynthia besøkte Modautsalget og kjøpte en hel bolt til engropris. Vi kjøpte 1 yard hver. Hun valgte et bordestoff som tilhører serien Le Petit Poulet.
Teppene skal være ferdige til vårt quiltelag (West Houston Quilters Guild) sin utstilling i mars 2013! Det kaller jeg god planlegging. Jeg la stoffet til side, og på noen butikker jeg besøkte sammen med de andre ble jeg minnet om at de solgte flere stoffer i denne serien, så jeg kjøpte nå litt mer, rødt, gult, blått, og ublekt med netting og høner. For det var høner som var temaet for stoffene. Jeg ble ikke superinspirert, så jeg la også de nye stoffenes til side.
Men så kom anledningen: Jeg hadde igjen vært på tur med quiltedamer, og kjøpt enda noen biter med stoff. Og jeg hadde flere dager alene hjemme, og skulle gjøre noe skikkelig nyttig. Jeg skulle sy ferdig dette veggteppet, og få det ut av verden, ikke noe stress til neste år. Men hvor var de bortlagte stoffene blitt av? Jeg er veldig uorganisert på syrommet mitt, og måtte virkelig endevende mange stabler med stoffer, prosjekter, vattrester, ferdige quilter og annet. Fant en del ting og kasser som kunne taes ut og noe kunne kastes. Fant også noen avglemte stoffer som var lagt på lure plasser i plastbokser o.l. Men ingen Le Petit Poulet. Sydde like godt på lukkekant på en løper som dukket opp. Og under over alle undre, stoffene tittet plutselig fram på skrivebordet, under sytråd, mønstre, og linjaler. De var litt mindre enn jeg hadde tenkt, for jeg hadde bare kjøpt noen 1/4 yards i tillegg til bordestoffet.... Men her var de!
Så var det å se nøyere på dem. Jeg ville ikke bruke bordestoffet som bord, det skulle mange av de andre. Og ikke skulle jeg applikere ei stor høne i midten, det skulle i hvertfall 2 andre gjøre... Og ikke ville jeg egentlig ha høne, for de som var i stoffet var ikke så fine.... Så kom jeg på tepper jeg hadde sett på utstillingen i  Woodlands . Jeg måtte tegne, og fargelegge, og jeg til og med klippet ut biter av stoffene og limte opp, for å se hvordan det tok seg ut. Så mye planlegging har jeg ikke gjort før. Men det kan spare meg for å sy noe som ikke faller i smak....
Skulle jo tatt bilde av selve bordestoffet, men det kuttet jeg løs på og brukte biter av, og så tok jeg restene med på møte mandag, og gav det til andre som ikke var ferdige enda...


Her er et utsnitt av teppet. De grønne rutene er fra en bord, det samme er bitene med bier og gule striper. De to store hønebitene er fra et annet stoff. Tenkte jo litt på å bruke ei stor høne som senter, men syntes ikke den fortjente det...
Hver bit er 3x3 inch og nierblokka er følgelig av 1 inch biter.

Høna med netting bak, er også fra en bord. Jeg syntes det ble litt tomt på midten, så jeg valgte å applikere noen små kyllinger.
Måtte tegne litt for å finne en enkel modell som kunne snues på å bli til mange ulike kyllinger. Driver nå og broderer føtter og nebb, og kanskje markere øyne. Ville ha disse kyllingene til å titte fram og gjemme seg innimellom de andre stoffbitene. Tror det kan bli ganske artig, og stå litt i kontrast til de majestetiske hønene som er trykket på stoffet.
Etter kurset med Sue Nickels var det ingen sak å applikere disse små detaljene.

Jeg kan ikke tegne! Men med rutepapir som utgangspunkt, og noe enkelt som mål, så duger det! Tror jeg! Bare å prøve. Mye som blir fint når det kommer som stoff med sting rundt.

Dette teppet må quiltes bra, for det skal jo være med på utstillinga. Vi skal holde oss under 36" for å komme i kategorien for små wallhangings, og få henge ved siden av hverandre. Og det blir delt ut tre sløyfer i klassen, så da må man skjerpe seg. Jeg liker utfordringer og konkurransser. Det gjør at man strekker seg, og gjør litt mer ut av det. Har sydd veldig mye for salg, og da må man gjøre det enkelt og raskt. Det er så fint med variasjon!
Bilde av ferdig teppe kommer når det er helt ferdig. Nå har vi lovet hverandre i quiltegruppa, og ikke vise hverandre resultatet, for det skal være en overraskelse for oss alle når de henger der, men det er så lenge til mars 2013, og det er nok ingen amerikanere som leser(!) bloggen min, så da så.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar