torsdag 12. april 2012

Onkel Jon Quilten

Mens mor var her kom vi på at Onkel Jon blir 70 år til våren. Og hva skal han få i gave? Ja, hva med en quilt? I fjor sommer besøkte jeg han på Setra på Fåset. Det var en nydelig plass oppe på fjellet. Og han var så stolt over å få anledning til å vise fram plassen, og ikke minst alt arbeidet han hadde fått gjort der oppe. Mange hus var reddet fra å råtne. Og han hadde innredet dem som små hytter for overnatting.




Her er noen bilder jeg tok på setra. Og jeg fikk lyst til å lage et teppe som kunne passe her oppe. Litt røft, men godt å bruke. Vi landet på høstlige farger, og rødt, fordi mor mente at han var glad i rødt.
Inni hyttene var det gamle møbler og ting som var blitt til overs andre steder, så jeg tror et teppe kan gjøre seg i en sofa, eller som et pledd. Det kan jo også være godt å sove under.



Brukte småbiter som var til overs etter tidligere prosjekt med høstfarger. Fant noe fint gult, og sydde disse stjernene (håper de kan ligne mer på blomster eller blader her) som jeg liker å bruke innimellom kvadrater. Jeg brukte bare smårester som jeg har liggende. Veldig kjekt! Fikk quiltet teppet i påska, så påskegjestene fikk sett miss Gammill i arbeid. Fikk også med meg Ingunn som hjelp til å pinne opp bakstykket og fronten. Hun er venstrehendt så nålene kom andre veien. Det ble litt stikking, men vi klarte det fort og greit. Artig å vise henne hvordan dataprogrammet virker, og hun var med å finne quiltemønster med løv, som passet bra til.
Jeg brukte for første gang ull-vatt. Har ikke vasket det enda, og er skeptisk til om det kan gå i tørketrommelen. Tror jeg dropper den, og håper at teppet ikke blir hardt og stivt.... Det vil snart vise seg.

3 kommentarer:

  1. Praktfullt teppe til en praktfull sted! Og det var en staut kar denne onkelen din også. Det er så morsomt å få litt innblikk i prosessen din...hvorfor du gjør det du gjør. Den er så genuin...liketil og ærlig liksom, og jeg har veldig sansen for det. Ting gjøres ikke mer komplisert enn de trenger å være.... en veldig real måte å jobbe på som inspiserer meg veldig. Tusen takk for at du deler disse tankene og fine bildene.

    SvarSlett
  2. Ja, dette var kjekt, Hilde. Jeg hadde gleden av å se teppet under produksjon i påska. Du er virkelig både kreativ, nøye og rask! Litt av en kombinasjon.

    SvarSlett