lørdag 28. april 2012

Nursinghome-quilts

Quiltelaget vårt adopterer hver desember et sykehjem el.l. De sørger for å ha en quilt til hver beboer, og besøker dem og deler ut til alle sammen. De sier det er så utrolig kjekt og blir så godt mottatt. Dette er ikke nødvendigvis så store tepper, men noe som kan varme et fang, eller pynte opp over fotenden på senga, eller i stolryggen.
Som medlem av quiltelaget må vi bruke tid på å sy til veldedighet. For dette får laget tilbake skattepenger? Jeg skjønner ikke hvordan det virker, men hvert år får de i hvertfall et lite beløp per time som de kan dokumentere at vi har brukt. Hvert møte må vi derfor skrive i en rubrikk hvor mange timer vi har brukt siste måned, og signere som dokumentasjon. Det blir ganske mye penger i løpet av et år.
Siden jeg har miss Gammill i hus, tilbød jeg meg å quilte 4 tepper som noen andre hadde sydd sammen. Vanligvis blir de quiltet med noen rette sømmer på kryss og tvers. Men jeg synes de i utgangspunktet veldig kjedelige teppene ble mye finere nå.
Disse teppen er sydd av stoffer som laget har fått. De får litt fra butikker, bakstykker og vatt. Men de får også store stoffmengder fra medlemmer som ikke lenger quilter. Mye er gammelt, og kan være av dårlig kvalitet. En gruppe damer tar jobben med å sortere, og sette sammen stoffer til ulike tepper. De blir lagt i poser sammen med enkle mønster. På quiltemøtene kan medlemmer ta med seg poser hjem og sy sammen bitene til topper, og gjerne quilte og fullføre med lukkekant, hvis de vil.  

Jeg tok 4 topper og brukte av mitt eget stofflager til bakstykker. Brukte ulike quiltemønster. Må benytte denne anledningen til å vise hva jeg kan gjøre, så kanskje jeg kan få litt quiltejobb med betaling....
Her er de 4 teppene. Bruk gjerne ideen til andre enkle tepper. Men legg gjerne litt innsats i å skaffe mer fengende stoffer. De tenker nok sånn her, at de gamle som får dem ikke ser og bryr seg så mye. De vil foresten helst at lukkekanten syes på med maskin, både forran og bak. Da holder teppet lenger i vask. Det var jo kjekt å høre, for da tyder det på at de blir mye brukt.

Jeg renskar kantene, men overlater til noen andre å sy på lukkekant.
Jeg quiltet disse 4 teppene fortløpende og brukte 6 1/2 timer. Så skulle jeg hatt betaling for jobben, så ble det ikke billige tepper. Men for meg er det trening og markedsføring.




Det siste teppet har vår mandagsbee sydd på dugnad. Det er også sånn at fordi vi har quiltegruppe i tilknytning til quiltelaget, så forventes det at vi bidrar med noen donation-quilts i året. Og da skal det være bra arbeid, og fine stoffer. Dette ble organsiert sånn at vi fikk hver vår farge, og skulle kutte 5 6" firkanter, i tillegg til de små på 1 1/2". Jeg var ikke med på å sy bitene sammen, men tilbød meg å quilte det. Dette ble faktisk veldig fint! Og større enn de 4 andre. Tenker vi skal opp på podiet på neste quiltemøte og høste aplaus for quilten, før vi gir den til gruppa for cheraty-quilts.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar