lørdag 28. april 2012

Jellyroll

  
Da jeg lette etter noe annet, fant jeg i en plastboks en stor jellyroll med 35 ulike striper (2 1/2) av stormønstret stoff. Sammen med et par halvmetre med Kaffe Fasett stoffer og et par mønster. Dette kjøpte jeg på Quiltefestivalen sist november, og la det sammen i boksen fordi det kunne være et nytt prosjekt. Men ting som blir lagt bort i en boks, blir borte fra husken... og borte...
Det var en skatt å finne, etter at jeg hadde brukt så mye tid på å quilte nursinghome-quilts for Quiltelaget....
Jeg har tom ordrebok, og kan gjøre hva jeg vil! Nå skulle jeg selvfølgelig tatt bilde av denne jellyrollen, for den så så utrolig fin og fristende ut, med sløyfe rundt magen. Men jeg bare stupte uti, og åpnet den før jeg hadde tenkt laneger.
Jeg gikk ut fra mønsteret, Stips & Salsa. Syntes det var en artig ide med firkanter som ligger oppå hverandre. Men jeg likte ikke å sette dem på høykant, liker godt et usymetrisk resultat. Så mine firkanter ble stablet sånn:

Dette var veldig artig å sy sammen, og jeg stablet rutene både over og under hverandre. Innså etter hvert at jeg kanskje burde vært mer konsekvent med hvor jeg plasserte mørke og lyse stoffer. Så jeg måtte gå løs på et teppe til med en gang.
Jeg brukte det jeg hadde av hvit med litt svart som bakgrunn. Det siste teppet fikk hvitt stoff med noter, og ett med "BLAH BLAH" på. Sammen med denne sprøe blandingen av stoffer, ble det som om teppet både snakket og laget musikk. Kanskje det kan quiltes fint, og få en tittelen: Quilt som kommuniserer.... , og passe på utstilling? Tja, teppet skal quiltes først.
For å bli ferdig med disse stripene måtte jeg gå løs på et 3. teppe, med litt enklere mønster.

Får se hvor det ender etter hvert.
Det er så utrolig artig å jobbe med sprøe, og for meg uvanlige stoffer. Det var ikke bare Kaffe Fasett-stoffer i denne jelly-rullen, men mye forskjellig. Hver for seg ville jeg nok sagt at mesteparten var stygge stoffer, men tror det ble ganske artig, og dekorativt resultat. Jeg har lite slike stoffer fra før, derfor måtte jeg bruke dem opp, for jeg vet ikke hvor jeg skulle gjøre av restene, de passet ikke inn sammen med de gråe, eller blåe, eller svarte og hvite, eller...
Igjen: Variasjon er så kjekt. Derfor er jeg quilte-dame! Og trives så godt med det.


1 kommentar:

  1. Ja er det ikke utrolig hvor flotte quilter det kan bli av av såkalte "stygge stoffer". Det her mønsteret ser ut som utrolig mye arbeid, men kjenner jeg deg rett var det vel ganske kjapt. Det er så vittig...for noen dager siden begynte jeg å tenke Kaffe Fassett stoffer til et par prosjekter og det er ikke mine typiske stoffer, men de er veldig flotte til enkelte ting.

    SvarSlett