onsdag 9. mai 2012

Retreat i Galveston

Sist jeg bodde her tok det år før jeg skjønte hva retreat var. Nå ser jeg at ordet brukes i Norge også. For det har nok noe med treat, belønning/noe godt/bra å gjøre. Her snakker vi bare om Quilting Retreats selvfølgelilg. Jeg har vært på flere i ulike sammenhenger. Den siste var arrangert av vår Quilting Bee. Det passet ikke for alle å delta, så det ble 9 fra oss og 5 utenfra.
14 quiltedamer samlet med masse sysaker fra fredag kl 1300 til søndag kl 1400. Det ble ikke mye frisk luft, selv om vi var i Galveston. Hadde ikke tid. Måtte bare få sydd ferdig...
Vi bodde i et nyoppusset gammelt hus med store soverom og flere bad. Og eieren laget deilig mat på det nye store kjøkkenet, og ringte i bjella hver gang det var tid for oss å løsrive oss og gå til dekket bord! http://galvestonsredvictorian.com/
Mange brukte tida si til å sy ferdig UFO-er. Og noen (meg) jobbet hardt og hvileløst på ett prosjekt:
Dette er resultatet av et Kitt fra Cynthia England. La ved telefonen for å vise størrelsen! Resultatet ble fint, men hjelp for en jobb! Ble ferdig lørdag kl 2200! Og jeg startet fredag kl 1500. Og det var ikke så mange timer jeg sov. (to snorkedamer på rommet). Skal jo sette på ei stor ramme, men likevell. Mye jobb og lite resultat, og jeg tor ikke jeg går løs på yndlingsbildet i 1,5 x 2 meter....
Her er bilder fra hva de andre stolt kunne vise fram. Mange gode ideer for nye prosjekter:




Kjempefint. Dette skal jeg prøve!
Dette hadde Donna kuttet biter til på forhånd. En samling av rosa stoffer, og svart og hvit som striper rundt. Hun skulle sy et teppe til seg selv, som hun skulle bruke når hun var på retreats. Hun satt rett overfor meg, og jeg kjente ikke henne fra før. Jeg hadde fått tildelt henne som min seacret sister. Det betydde at jeg skulle gi henne en gave, uten at hun så hvem den kom fra. En annen hadde fått meg, osv. I løpet av helga var det mange som fikk gaver, til stor jubel. Jeg hadde litt problemer med å finne på noe, til ei som jeg ikke kjente. Men jeg kjøpte en sprettekniv, med pinsett i enden. Synes selv den er et kjekt verktøy. Jeg ville pakke den inn i en fatquarter, og legge den i en gavepose jeg tidligere hadde fått fra noen andre. Først valgte jeg et lilla stoff som innpakning, men så var posen svart med hvite prikker, så jeg byttet til et hvitt stoff med svart mønster. Og jeg så jo at det var midt i blinken for Donna som jobbet med disse stoffene. Utover lørdagen begynte hun å innse at hun hadde for lite sort og hvitt, og telte og telte, og uffet og akket seg. Jeg visste jo at hun skulle få en fatquarter av meg, men den måtte hun få uten at hun så hvem som var giveren. Så jeg ventet veldig på en anledning til å gi henne den. Sjangsen bød seg ikke før under middagen lørdags kveld. og hun så den ikke før sent, og da ble det gledesutbrudd. Jeg tenkte mye på hvordan sjebnen er. For hvordan i huleste skulle det klaffe at jeg valgte DET stoffet til akkurat henne? som jeg aldri hadde møtt før, og ikke ante hva likte. "Mitt" stoff er det hvite med sort trykk helt øvert til høyre.

Det er utrolig kjekt med sånn retreat. Blir kjent med nye folk, og ikke minst får se veldig mye forskjellig som de jobber med. Mye skravling og latter. Den mest vellykkede secret-sister-gaven var en kalender med bilder av quilter, det er ikke så originalt, men på eller under hver quilt var det en mann av ymse fasong, og i hånda holdt han en burrito. Kalenderen het noe med quilts and burritos. Mennene var avbildet i bar overkropp og det er dristig nok, men desembermannen hadde ikke bukser på, bare noe som dekket midten. Og da hylte damene over seg, ja han var kjekk også... Så var spørsmålet, hvem hadde kjøpt denne kalenderen. Det var stor spenning rundt brunsj-bordet på søndag da vi skulle gjette hvem det var. Det var Donne, ikke min venn, men hun som holder det store batick-teppet med sirkler på. Henne kjenner jeg litt fra før, og det var ingen som kunne tro det var henne. Men så måtte hun innrømme at hun aldri hadde sett bildene i kalenderen før, og at den var bestilt online.

Dette er Pamela. Hun fortjener egen omtale. Hun er hardt rammet av Parkinson, og det er et under at hun kan sy. Men sy har hun alltid gjort, og det er i quiltemiljøet hun har gode venner, og derfor fortsetter hun, så godt hun kan. Men det blir mer bruk for sprettekniven enn noe annet. Lørdag fant hun litt avveksling i å hekle. Jakci var hjelpsom og la opp en sirkel for henne, så hun kunne fortsette. Det var nok enklere å kontrollere heklenåla, og i løpet av kvelden kunne hun avslutte denne smarte hatten. Den har til og med en blomst på siden. Søndag morgen stilte hun i hatt til nattkjolen. For henne er det faktisk ikke så rart å stille med hatt, for det bruker hun når det er en bad-hair-day. Til uka skal hun til utredning og kanskje få hjerne-operasjon som kan stoppe de store skjelvingene hennes. Krysser fingrene for henne og håper hun kan få litt pause fra sykdommen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar