torsdag 8. desember 2011

Quilteshow i Clifton

Jeg fikk se at det skulle være et quilteshow som en del av Touren i Clifton,og merket meg det som mitt førsteprioriterte besøk. Det var i et tomt lokale midt i sentrum. Utstillinga var satt sammen for anledningen, og ble vist for første gang i år. Det var en miks av gamle tepper fra det lokale museet, og tepper som folk hadde lånt ut. De som laget utstillingen var ikke quiltere. Teppene ble ikke vist i full størrelse, bare brettet sammen og hengt over noen stativer. De var ikke så nøye med om det var gammelt eller ungt. Førsteinntrykket var gammelt, men jeg fant bl.a. et stoff jeg sydde med i 1991, så synes ikke det kan kalles gammelt enda. Og noen var også maskinquiltet. Men det var noen virkelig herlige gamle tepper. Noen var lappet, og andre var fillete. Jeg har ikke vært på noe quiltemuseum enda, og syntes det var veldig kjekt å se.

Dette Log Cabin teppet var kjempefint. Håndsydd, og herlig skakt. Bar veldig preg av å være et resteteppe. Sripene var av ymse bredder. Men rød senter rute var gjennomført i hele teppet.

Dette var en del av et stort teppe. Det var 3 nesten helt like. Og de fortalte at de var sydd for å skaffe penger til det lokale Colleget. Hver blokk ble brodert av ulike damer som broderte navnene på de som donerte penger. Navnet til den som broderte ble sydd på stengelen. Det var mange norske navn med på disse teppene. Mønsteret var det samme på alle tre, bare signaturene var forskjellige. De sa dette ble brukt som foundraising på slutten av 1800-tallet, og det fantes mange slike tepper i området.
Dette var fint og velbrukt. Passe skakt og mange spisser er kuttet. Det var ikke quiltet, bare knytt. Ttror ikke jeg har sett denne blokka før.  Egner seg nok bare for håndsøm.
Syntes dette var veldig sjarmerende. Fint med det samme gule stoffet gjennom hele teppet.  
Hope Chest. Det må vell være det som ble kalt brudkiste i Norge. Og i den hørte en stor quilt med. Denne dobbel Weddingring er sydd med gul bakgrunn og i moderne stoffer. Sydd i 1930-åra. Teppet virket ikke å være mye brukt, men det virket jo som hun ble gift, siden hun er nåværende eiers svigermor.
Fine blokker fra et signaturteppe. Se på navnene! Har ikke besøkt det nye quiltemuseet i LaGrange enda. Men gleder meg til det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar