tirsdag 13. desember 2011

Gunn-Åse-Teppe

Gunn Åse har bodd i London. Der kom hun over ei bok om lappetepper. Og hun fikk så lyst på et av dem. Hun kjøpte boka, og tilbake i Norge besemte hun seg for å sy det. Hun ville bruke rester av dynetrekk fra IKEA. De var klippet av trekk som var kjøpt til landstedet utenfor Bergen. Hun kjøpte også smårutete rødt og hvitt, og småstripete mint og hvitt på IKEA.
Hun meldte seg på quiltekurs på LappeMakeriet på Bærums Verk, og kjøpte blomstrete stoffer der. Kurslæreren prøvde å råde henne til å begynne på et litt mindre prosjekt, men nei hun ville sy sengeteppe. Hun kom i gang med kutting av kvadrater til trekanter, og søm av stripesett. Men symaskina hennes klikket, det ble sånne løkker på undersiden. Hun ble rådet til å kjøpe ny maskin. Da avsluttet Gunn Åse sin quiltekariere. Men det ble en stor pose med stoffer og bok som fulgte med henne på flyttelasset hit til Houston. Hun tenkte på den innimellom, men syntes det var mye morsommere å male. Hun tok flere klasser på Universitetet.
Så traff hun meg, og spurte pent, om jeg mot god betaling kunne være så snill å sy det ferdig! Og klart jeg ville! Artig å få servert stoffer og mønster. Jeg syntes det hvite stoffet var litt tykt, men det gikk greit. Innimellom var det noen hvite brodereier, de gjorde seg faktisk godt i de litt store hvite kvadratene. Hun hadde ikke tenkt så nøye på størrelsen, men dette var store blokker. Så det ville bli et stort teppe, tenkte jeg. Men så fant hun ut at dette teppe ville passe utmerket i ei gammel seng på pikerommet på landstedet de pusser opp utenfor Bergen. Hun fikk noen til å dra dit og måle senga. Den var gammel og ikke så lang og bred. Så det ble bare bruk for 2x3 blokker. Vi fant ut at da kunne det bli 2 tepper, for det var enda et soverom med ei fin gammel seng.
Først avtalte vi at teppene skulle quiltes på butikken, men i mellomtida kjøpte jeg miss Gammill, og jeg hentet teppene hjem igjen, etter at de hadde ligget i kø i over 6 uker. Og det gikk fint å quilte med sommerfugler og prestekrager.
Snart er teppene på vei hjem til Bergen. Jeg skal få bilder av dem når de ligger på sin tiltenkte plass. Det blir spennende å se!
Dette har vært spesielt artig å sy, for Gunn Åse var bare så veldig glad for å få denne posen med stoffer ut av hennes verden, og for å få to fine sengetepper i stedet. Selv har jeg jo mange UFO-er - Unfinished Objects rundt forbi. Det var noen som kalte det for WIP-er - Work In Progress. Og det er jo et mye hyggeligere begrep. Jeg har mye på gang. Men nå ser jeg mer positivt på å få dem over i kategorien ferdige Quilter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar