torsdag 22. desember 2011

Jul 2011


Sist uke fant jeg fram en gammel UFO, fra 2004! Det var en julequilt som Quilt'n Sew hadde fått laget mønster til. Vi betalte $10 for å få mønster og stoff til den første blokka. Hvis vi viste den ferdig sydd neste måned (den første lørdagen kl 0900), fikk vi materialer og stoff til blokk 2 gratis, osv. neste måned. Hvis vi ikke fikk anledning til å komme akkurat den lørdagen kl 0900, så måtte vi betale nye $10 for å få bli med. Men hele toppen kunne vi få laget for $10. Butikken har hatt et sånt teppe nesten hvet år siden 2002. Jeg laget 3 av dem. Dette juleteppet syntes jeg ble veldig fint, men akk, så var det quiltingen. Fordi det er så mye arbeid i dette teppet, var det aldri aktuelt å gi det bort, og da hastet det aldri å få det quiltet. Derfor har det tatt turen fra USA til Asker, og tilbake til Texas, og nå er det blitt ferdig! Takk til miss Gammill! Her er noen av de små 3" blokkene som jeg quiltet individuelt.Da vi fikk mønster til de 9 blokkene fikk vi også mønster til 4-5 små 3" blokker. Mange av dem var sydd på papir. Så gjennom året sydde vi 9 store, og mange små blokker. Jeg valgte å legge til enda flere småblokker, og montere de store blokkene i en sirkelformasjon. Det førte til at mange av mine småblokker ble helt plaine stoffbiter.
Jeg bestemte meg for å quilte hver blokk individuelt. Derfor gjorde jeg noe jeg har unngått å gjøre: Stich in the ditch. Jeg lærte på quiltekurset i Dallas, at det er viktig å starte med det, før man fyller blokker og border. Jeg har ikke villet gjøre det, for det er ikke alltid like lett å finne grøfta, og det er viktig å ikke sy på kanten... Når man skal sy i grøfta, må man tenke på det nåt man stryker stoffene. På dette teppet, hadde jeg sydd sammen svart bord, med hvit bakgrunn i hver blokk, og da strøket konsekvent mot det svarte. Derfor var det ikke så vanskelig å sy i grøfta, eller stay stich som de sier her. Og jeg erfarte at når det først var gjort gjennom hele teppet, var det lett å gå tilbake og fylle ut hver blokk.
Nå da jeg skulle quilte med miss Gammill, valgte jeg ut mange kvadratiske motiver. Og fikk de til å passe inn i hver blokk individuelt.
















De store blokkene var av en eller annen gammel runn blitt litt større enn 4 x små blokker, så de bulet noe. Jeg innså at for å få denne quilten til å bli flat, måtte det quiltes mye. Jeg valgte å ta arbeidet med meg til den vanlige symaskina, som jeg har quiltet utrolig mye på før, og er mer fortrolig med frihåndquilting på. Bildet viser at det hvite stoffet poser seg. Det er dårlig arbeid, men det ble gjort for lenge siden....

 

På et frimotion quiltekurs lærte jeg om hvor viktig design er i forhold til å gjøre quilten flat. Jeg ville prøve dette her. Syr en halv sirkel inn i blokka, og fyller den med halvmåner. Det virket veldig bra. Og jeg synes teppet ble flatt og fint.









Bilder fra baksiden av teppet.

Nå henger teppet fra rekkverket i 2. etg. Ingunn titter fram over kanten. En av våre VIP-gjester i jula.
Dette teppet ble ferdig quiltet i 2003. Det var Quilt'n Sew sin første Quilt som ble til på samme måte som juleteppet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar