tirsdag 13. desember 2011

Åse-teppe




Åse hadde spurt om å få kjøpe et stort sengeteppe, i hvitt og blått. Og nå er jeg er helt ferdig med min første King Size Quilt. Det ble mange meter lukkekant å sy på for hånd. Men koselig arbeid, fikk sydd over halvparten i bilen til Clifton. Det går bra å sy uten briller, har sjekket sømmen med briller altså!
Onsdag spiste jeg lunsj med 2 damer som var tilbake i Houston på besøk, og noen av oss andre som kjente dem fra 2005, deriblant Åse. Så salg og overlevering av teppet foregikk på P-plassen til La Centerra. Føler jo nesten at jeg driver med noe illegalt, sånn som de gjør på film. Men vi tok teppet ut i dagslys, og fikk tatt noen bilder, før det ble med Åse hjem. Jeg er fornøyd med jobben, og hun ble også godt fornøyd. :) 
Baksiden av teppet har to høyder med blått stoff, men det manglet fremdeles litt, så jeg brukte striper med stoff fra forsiden og skjøtet sammen så det ble stort nok. Åse syntes det var veldig lurt, og mente det kunne brettes over til retta, alt etter hvor stort det skulle være. Det samme hvis de ville bruke baksiden. Med eller uten brett fra retta.
Jeg tenker på det når jeg veldger bakstykke, at det kan brukes som alternativ til retta, det gir liksom 2 tepper.
Mønsteret fant jeg på Quiltefestivalen. "Long Tall" fra Cozy Quilt Design. http://www.cozyquilt.com/. Jeg synes det er et veldig greit mønster for å sy så stort teppe. Skal nok bruke det mere. 
Jeg har jo kjøpt en "Go" fra Accuqilt. http://www.accuquilt.com/ Jeg har kjøpt kutteformer som kutter hele bredden på stoffet i striper. Brukte striper på 2,5" til dette teppet. Og det var utrolig kjekt med helt nøyaktig kuttede striper. Og fort og enkelt gjort. En ting er tiden man sparer, men man sparer også armene. For merker at man presser hardt for at linjalen ikke skal gli. Da er det greit med noen mønster som jeg ikke trenger å kutte så mye for.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar