lørdag 3. mars 2012

Rykende fersk quilt

Nå pakker jeg kofferten og tar med meg 2 lap-quilts til Norge. Skal feire mor 80 år. Men fant også ut at  det er to som nettopp har kunnet feire 60 og 65 år i Trondheim. De fortjener en varm oppmerksomhet. Så det ble litt travelt med lukkekantsøm i går. Og nå kunne jeg ta quilten ut av tørketrommelen. Myk og god, og passe krøllete. Synes tepper som skal brukes bør få en runde i vaskemaskin og tørketrommel, før de kan ansees som ferdige. Uvasket blir de stive, flate og døde. Og så får jeg vist at teppet er beregnet på bruk og vask!

Jeg har skrevet om disse to tidligere. Men nå har jeg fått med bilde av mønsteret:
Det største teppet har røde firkanter som er kuttet 9 1/2". Løperen ved siden av har røde firkanter som er kuttet 4 3/4".
Jeg likte dette mønsteret veldig godt. Og kommer sikkert til å bruke det igjen.


Denne gangen prøvde jeg meg på tilpasset quilting. Det var lett å finne et mønster som passet godt i de store røde frikantene. Quiltet alle kvadratene med rød tråd først, og gikk tilbake og quiltet rundt med grå tråd. Men det ble verre å få et bordmønster til å passe rundt. Så her bør jeg nok over på frihåndsquilting. Men det har jeg ikke dristet meg til å bruke enda. Det skal jeg øve på. For det er ingen tvil om at jeg nå kan å bruke kant-til-kant quilting. Og får det tilpasset hvert teppe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar