torsdag 24. november 2011

Mystery Quilt

Hva er en Mystery Quilt? Eller quilte mysterium / quiltegåte? Det er at man starter å sy en quilt uten å vite hvordan den vil se ut til slutt. Man følger instruser som er delt opp i deler, og fullfører en og en før man går videre til neste.
Del 1 kan inneholde beskrivelse av stoffer, farger og valør. Det er viktig å følge instruksen om mørke, medium og lyse stoffer. Dette er viktig for at mønsteret skal komme fram. Man kan få beskjed om ikke å bruke stormønstret, eller at det vil passe. Bruker man stoffer som er for like i valør, når det burde være større forskjell, blir deler av mønsteret borte, og man syr sammen  småbiter til ingen nytte. Man kan ende opp med noe man ikke vil like. Men det er jo aldri noen garanti for at man vil like resultatet. Man må stole på den som har laget mønstert.
En gang ble jeg bedt i en quiltedames 60-års-party. Med innbydelsen fulgte en instruks om stoffvalg og kutting av disse på forhånd. Vi stilte på et egnet grendehus en lørdag formiddag med symaskin og sysaker. Vertinnen hadde forberedt mye snacks og drikke, og selvfølgelig en velkommengave til oss alle. Jeg tror vi var ca 30 quiltedamer. Hun hadde kjøpt mønster online, og fått tilsendt store konvolutter med ferdige kopier av hver del. Hun ville ikke selv vite hva resultatet ble, for hun ville også ha gleden av å sy! Det ble en veldig kjekk dag. Avbrutt av matpauser mm. Det ble jo et race, ville gjerne løse mysteriet, og få ferdig en del, for å kunne gå og få neste del av mønsteret. Jeg er erfaren og syr fort, og syntes det var litt flaut, så jeg hjalp den eldre nabodama som strevde fælt med alle de små hurtig-trekantene som skulle syes på de større kvadratene. Sydde sikkert halvparten av hennes. Og hun var bare sååå takknemlig, men vi snakket ikke høyt om dette. Noen av oss fikk sydd sammen teppet. Jeg ble kanskje litt skuffet over at det ble såpass enkelt. Men dette var beregnet på 1 dag. Og da kunne det jo ikke være mer...
I dag fant jeg et mysterium som var lagt ut på nettet til AQS (American Quilters Sociaty). Det var 6 deler som skulle legges ut 6 påfølgende mandager. Og det viste seg at den siste delen kom den 21. nov. Så da klarte jeg ikke å dy meg, måtte bare klikke meg gjennom hele mønsteret, og syntes resultatet ble ganske så fint. Det var i hvertfall mer krevende, og varierende enn det jeg hadde sett før.
Er det noen som kan tenke seg å gå løs på en quiltegåte, eller som vil gi den til en quiltevenn, så klikk på linken, og print ut PDF-filene. Ikke vær fristet til å se på løsningen, hvis du vurderer å sy den selv. Be heller noen andre om å printe dem ut, legge dem i konvolutter, og start med del 1 osv. Jeg kan komme med et tips om at det her er viktig å ikke bruke stormønstret stoff. Hun som laget mønstert anbefaler tilnærmet ensfarget batik. Eller vanlige stoffer som oppfører seg som ensfarget. Jeg synes hun gir gode instrukser, og også opplæring i ulike metoder, så det kan være en del tips å hente. Hun sier det er på et enkelt nivå, men jeg synes en må være litt erfaren, og i hvertfall ha nøyaktig 1/4" sømmonn.

Beyond the Block Mystery Quilt – The FINALE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar