torsdag 3. november 2011

Den internasjonale Quiltefestivalen 2011, Houston

Jeg har hatt to fine dager med utstilling og litt shopping. I år fikk jeg være med å henge opp noen av teppene. Så det var ekstra kjekt å se dem igjen nå, som de var merket og det var delt ut ribbons. Det kåres 8 hovedvinnere, som får mellom $5.000 - $10.000. I tillegg får de reise og opphold dekket, slik at de kan være til stede og stå og fortelle og vise fram sine masterpieses.
Dette er Kathy Wylie. Hun var så ung og ulik de andre prisvinnerne. Hun innrømmet at hun var 48' da noen lurte på hvordan i all verden hun hadde hatt tid til å bli så flink, og til å lage et sånt mesterverk. Teppet var aplikert for nånd, needleturn, og quiltet på hennes vanlige symaskin.

 Detalj som viser applikeringen med masse frukt og bær- Og nydelig quiltet.










Sharon Schamber er en gjenganger, hun har vunnet 3 ganger før. Hun er med i dokumentarfilmen "Stiched".
Hennes tepper er litt mer overmenneskelige.
























Teppe laget av Linda Roy.
Dette er vinner i klassen for Tradisjonell Apliqué. Jeg syntes det var veldig fint, men også veldig utradisjonelt. Det var aplikert på tradisjonell måte, men ellers var alt etter mitt syn veldig nytt. Jeg lurte litt på dette, sammen med de rundt da jeg så det, og kom til at det sikkert ikke kunnet vunnet i denne klassen for 5 år siden, men at det nå var tradisjonelt. Quiltingen i borden følger stripene i stoffet, tett i tett, fram og tilbake, og får det til å ligne litt på cordfløyel. Det er til og med sydd på en tråd rundt kanten av det lyse. Et artig teppe, og bedømning i forhold til å definere hva som er tradisjonelt. Tenker på inndelingen i Norge, med tradisjonell og åpen klasse......

Se på alle vinnerteppene her: http://www.quilts.com/fqf11/enVivo/index.html Klikk på "IQA winners" til venstre. Se også gjerne på filmen som er fra i fjor. Sjikkelig god stemning.

I morgen er jeg klar for en hel dag med Ricky Tims. Gleder meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar