søndag 6. november 2011

Crystallisaton Workshop

I går hadde jeg en veldig artig dag. Hadde meldt meg på et kurs bare ut fra et interesant bilde, og artig navn. Helt ukjent lærer, Lisa Walton fra Australia.

Krystallisering var riktig. Det ble en liten eksplosjon av farger. Jeg har litt dårlig erfaring med at det ikke blir noe resultat ut fra sånne en dags kurs. Så jeg bare grov dypt ned i stoffbunken, og fant noen gamle, og litt ubrukelige stoffer. Visste ikke helt hvordan de skulle brukes.
Vi var ca 15 på kurset og de andre hadde gjort litt bedre research enn meg, lest blogg og webside. De stilte med et arsenal av stoffer, en pose rødt, en pose gult, en pose orange osv.

Jeg måtte dele stoffene mine inn i rødlig, blålig, grønlig, brunlig, og enda an bunke som ikke var noe spesielt. Vi trengte 5 ulike bunker, med litt overlapp. Gikk løs på en bunke om gangen. kuttet striper uten linjal. Alt skulle være litt skakt, og stripelengde og sømmonn betydde ingen ting. Alt kunne brukes. Hun anbefalte litt silke, fløyel og annet, Jeg tok med noen silkestoffer (som Vigleik kjøpte i Kina for noen år siden.) De trengte stabilisering, av noe slag. Stipene ble sydd sammen og kuttet opp, på kryss og tvers, men ca rette vinkler, om og om igjen. Litt skakt bare. Så ble lappverket kuttet opp i rette blokker på 4 1/2" Trengte bare 1 av den første bunken. Så ble prossessen gjentatt med bunke 2, og en runde med 4 1/2" ble sydd rundt den første, osv. Det ble bra! Her er noen av de andre deltakernes resultater:


 


Det var så artig måte å sy sammen en liten artquilt på. For dette ble altså art, og ikke vanlig quilt. Særlig ved å legge til silke, det fikk min litt for beige lapp til å gnistre litt i krystaliseringen.
Dette er mitt teppe, etter et par dager med sying, og før siste runde med lapper i beige er sydd på.

Her er Lisas hjemmeside: http://www.dyedheaven.com/ Ja hun drev med utrolig mye forskjellig. Også mye perler, og farging av tråd.
Nå skal jeg egentlig inn på Festivalens siste dag, og bare gå rundt å se. Men begynner å innse at jeg mye heller vil ha en hel dag med symaskina. Må gjøre ferdig dette og sy sammen mange lapper som ligger på designwallen - som er gulvet ved spisebordet. Og enda noe mer, før jeg går løs på miss Gammill oppe. Hun har vært helt forsømt i over ei uke. Og jeg har lært så mange fine frihåndsquiltemønstre (på papir) Skal jo trene masse, så jeg kan bli en longarmquilter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar