tirsdag 22. november 2011

Challenge i Monday Bee

I januar startet quiltegruppa ei utfordring. Vi skulle lage blokker for hverandre. Vi fikk et kart som viste hvor stor hver blokk skulle være. Vi skulle selv bestemme tema, farger, mm, for vårt eget teppe. Lage en instruks og legge ved ønskede stoffer. Jeg valgte Black and White, med litt innslag av knall farger. Ellers kunne hver enkelt gjøre akkurat som de ville. Hver måned ble veska mi sendt rundt til de andre deltakerne, og jeg fikk ei ny med meg hjem.
 Det var veldig spennende å komme hjem og åpne ei ny veske, og se hva jeg skulle jobbe med. Målene på hver blokk varierte fra 18x18" til den minste som var 6x11".
Celeste la ved et spesielt stoff med blomster og sommerfugler, og bad oss sy blokker som passet stoffet. Jeg sydde ei blokk satt sammen med småblokker inspirert av Australske Lianne Baseley. Litt applikering, og litt brodering.
Dundee hadde samlet mange fine Batik stoffer, og kalte tema "Ecleptic". Tror det betyr noe sånt som litt av hvert. Alt var OK, bare vi brukte batik-stoffene hennes.  
Jackie hadde en samling av Civil War stoffer, og ønsket seg Stjerner. Jeg liker egentlig ikke disse stoffene, men artig å finne stjerner og jobbe med, for meg, uvanlige stoffer jeg 
Lavida kalte sitt teppe Beachie. Og hadde lagt ved mange beige og blå stoffer. Hennes 1, selvlagede blokk bygde på et lite broderi hun hadde hatt liggende med et dikt om å gå sammen på stranda.... osv. Jeg sydde noen badedamer som jeg hadde sydd tidligere. Men mønsteret fant jeg selvfølgelig ikke igjen. Men det var greit å tegne og lage mal selv. Synes det ble fint. Formate på blokka var litt mye på høykant, men jeg bare la til noen snail-trails, og et fint strandstoff. Dette med formatet var manges store problem. For de brukte ferdige mønstre, som de ikke fikk til å stemme. Så det ble virkelig en utfordring for mange.
Pamela hadde gått på crazy-quilte-kurs, og sydd ei stor blokk med Texas State fasong. Denne formen er veldig mye brukt. Ganske artig og brukandes fasong på denne staten. Så hun valgte å kalle sitt teppe for Texas Quilt, og hadde samlet en del patriotiske og teksas stoffer. Jeg sydde flying gees og ei stor varm sol!
Joan ville ha en Halloween Quilt. Hun hadde lagt ved stoffer som var grå, brun og mørk orange. Hun ville ikke ha de tradisjonelle fargene som er sterk orange, lilla og svart. Hun liker veldig godt brodering, og hadde sydd ei fin senterblokk, og lagt ved flere applikeringsmønstre som vi kunne velge å bruke. Jeg sydde mørke hus. Har sydd sånne lilla hus før.
Penny hadde samlet Indigo stoffer, og noen dyp røde som gikk fint sammen med lyse bakgrunnsstoffer. Hun ville ha tema "kurver". Jeg har aldri sett indigo-stoffer før. De var nydelige. Det ble noen fine blokker. Hun er veldig flink til å applikere, og hadde laget ei kjempefin stor kurv med blomster som sin egen senterblokk.
Dette var en fin erfaring. Jeg likte godt utfordringen å finne på noe å sy med ikke selvvalgte stoffer og tema. Men det var noen som sa det var siste gangen. De vil heller sy et mønster de får utlevert. Men på denne måten fikk vi bruke det vi føler er vårt spesialfelt. Noen broderte, noen applikerer ikke! osv. Jeg synes jeg fikk mange fine blokker. Jeg har tenkt å legge til flere border og små blokker, så teppet blir større. Men det blir nok ikke før etter jul!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar