lørdag 29. desember 2012

Cross and Crown


Cross and Crown er navnet på blokka vi valgte som bytteblokk i 2012. Hver måned sydde vi blokker til en av deltakerne. De valgte selv farger, og delte ut bakgruns-stoff for hver blokk. En av våre deltakere, Dundee, ramlet ut. Hun ble borte fra møtene våre også. Det kom fram at hun ikke var helt bra, og slet med flere helseplager. Vi bare hoppet over hennes tur til å få blokker, og maste ikke på at hun skulle sy til oss andre heller. Jeg foreslo at vi skulle sy ei blokk hver til henne like vell, og jeg kunne ta på meg å skaffe bakgruns-stoff, sy blokkene sammen, quilte og gjøre ferdig et lite teppe, som hun kunne få i gave. Jeg samlet inn blokker i november, og suplerte med et par ekstra.
Hadde tenkt å få det ferdig siste uka før jul, men jeg ble litt opptatt med julegjester mm. Men nå har gjestene vært på tur et par dager, og jeg har quiltet, og sydde i formiddag ned lukkekanten.
Det originale mønsteret fant vi i et blad i fjor. Det hadde annenhver blokk med logcabin blokker. Og denne blokka var bare 8". Vi gjorde den om til 9.5". Den var skikkelig vanskelig å sy sammen perfekt. Så det er mange som har svettet over denne dette året. Se på blokka helt til høyre i midterste rad. Hun har til og med mikset litt på stoffet. Bakgruns stoffet har kommet midt inni timeglassbitene... Jeg synes det gir teppet mer sjarm, og kunne ikke tenke meg å forkaste den, eller sy den om igjen.
Kantene og bakstykket er hovedsaklig sort. Fikk høre at Dundee hadde planlagt å bruke sort stoff til bakgrunn. Det visste jeg dessverre ikke før vi hadde satt i gang med lys bakgrunn.


Jeg gav deltakerne beskjed om å bruke batikk. Alle farger var tillatt.

Mønster til blokka, om noen vil prøve seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar