tirsdag 15. januar 2013

Utfordringen

Min morning bee som møtes hver mandag kl 10-12 i den lokalequiltebutikken gir meg mye. For mer enn 1 år siden laget de en utfordring til oss 15 medlemmer. Vi skulle bruke det samme stoffet som inspirasjon, og sy et veggteppe som kunne vises samlet på vårt lokale quiltelags utstilling i april i år. Stoffet var et bordestoff fra serien Le Petit Poulet fra Moda. Det var litt bonderomantisk, med høner og kyllinger. Eneste regel var at det måtte inneholde minst én bit av dette stoffet, og være minst 26" og maks 34". Da ville teppene få henge sammen på utstillingen.
De aller fleste gikk og kjøpte mange stoffer fra denne serien. Jeg tenkte å bruke stoffer jeg hadde fra før. men ble revet med da vi var på en av våre felles utflukter til andre quiltebutikker. Jeg liker egentlig ikke tepper fra én serie med stoff, det kan bli kjedelig.
Teppene skulle være hemmelige for de andre i gruppa. Og den 11.2. skal vi vise dem til hverandre. Jeg har hatt min topp ferdig siden tidlig i høst. Men nå på nyåret er jeg i et skippertakshumør og gjør ferdig det meste som ligger rundt forbi.... Og fikk det quiltet.
Jeg tenkte å røre sammen disse stoffene på en grei og enkel måte, Mønsteret er 9erblokker alternert med kvadrater. Men måten 9erblokkene er satt sammen på, gjør at stoffene smelter sammen. Jeg brukte striper fra bordestoffet, og andre i de ulike partiene. Det ble ganske tomt på midten, rundt de 3 hønene som jeg kuttet spesielt ut. (fuzzycut, vet ikke noe norsk ord for det)
Jeg hadde vært på et fint kurs i maskinapplikering med Sue Nickels. Og brukte denne metoden til å applikere små kyllinger. Smal knapphullsøm på maskin.

Kvadratet som denne kyllingen står i er på 3".

Her sitter det 2 kyllinger tett inntil hverandre og hviler seg liltt. Noen av kyllingene er det bare stjerten som vises, de gjemmer seg litt innimellom de andre blokkene i teppet. Jeg har tenkt å kalle det noe sånt som: 20 kyllinger - ikke lett å holde styr på.
Jeg quiltet dette frimotion på vanlig symaskin. Det var artig å gjøre det igjen.
Jeg har skjønt at flere av de andre applikerer fine høner i sentrum, med border rundt. Skal bli artig å se alle teppene. Utstillingen er ikke før første helga i april. De er flinke på langsiktig planlegging her. Men å ha 1 1/2 år på å sy dette lille teppet var litt mye. Men klart mange legger mye håndsøm i det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar