lørdag 1. september 2012

Cynthias workshop.


I quiltegruppa mi er vi så heldige å ha en erfaren kursholder og quiltdesigner, Cynthia Regoni. Hun tilbød seg å lag et lite mysterium for oss. Vi ble enige om at hun skulle lage et mønster der vi bare brukte et stormønstret stoff og et nesten ensfarget som passet til. I god tid før vi skulle møtes og sy, fikk vi kutteinstrukser. Vi kunne velge liten, medium eller stor quilt. De aller fleste valgte medium. Men det var mye stoff å kjøpe ca 6 yards av stormønstret og 2,5 av "ensfarget".
Jeg valgte et ganske lyst stormønstrete stoff og lys grønn med prikker som passet til. Vitsen var at når det ble kuttet store kvadrater, så ble de ulike, avhengig av hvor på stoffet de ble kuttet fra. Da jeg skulle kutte striper og store kvadrater, viste det seg at stoffe var fra Kaffe Fassett.
 
 



 









Vi møttes en fredag kl 10. 10 deltakere med Cynthia som leder. 1. instruksjon var å sy 9-erblokker av stripene, og 3-stripe-blokker av resten. Jeg tok bilder av de andres 9-erblokker så kan dere se de ulike stoffkombinasjonene. 







Etter lunsjpause viste Cynthia fram sine tepper, sydd av stormønstrete stoffer.



 Her er et enklere mønster uten 9-er-blokker. Tror kanskje jeg skal prøve det...

En kolasj som jeg klarte å lage. Prøver å finne ut av picasa... Ellers så lever bildene her på bloggen sitt eget liv, vanskelig å få dem plasser slik jeg vil.

Bilde av alle deltakerne med hver sin 9-er-blokk. Det var det vi rakk på den ene dagen. Men det skulle være 41 stk av dem. Kanskje mer pedagogisk å la deltakerne sy noen av dem, og noen stripeblokker, slik at man kunne sydd sammen en del av teppet?
Det er Jacki, Joan, Katie, Marijo, Hilde, Celeste, Lavida, Pamela, Jean, Lauren. Jean som brukte sort som ensfarget stoff, og et grålig, med sort mønster som det stormønstrete, mikste sine 9-er-blokker sli at det endte med at det var det sorte som ble liggende under med det mønstrete som rutenett på toppen.... Hun fortalte om det, og det skal bli kjekt å se hennes teppe ferdig.

Bilde av Celeste sin quilt.top før det fikk border:

Celeste hadde valgt å kutte spesielle deler av stoffet (fussycut) til de stor kvadratene.  Og hennes kontraststoff har stor kontrast. Det ser ut som et rutenett som ligger over det stormønstrete stoffet.

Mitt teppe, ferdig quiltet. Det ble veldig stort - lite sengeteppe. Jeg ser at mitt "ensfargete" stoff - det lysegrønne har for liten kontrast til det stormønstrete stoffet til Kaffe Fassett. Men det ble et lyst og sommerlig (kanskje litt klissete?) teppe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar