torsdag 6. september 2012

Å quilte for kunde

 Lavita i min morningbee spurte om jeg kunne quilte et teppe for hennes mor. Mora hadde samlet T-skjorter og planlagt å lage seg et teppe av dem. Men nå var hun blitt 80 og det ble ikke noe med henne.. Så Lavita hadde tilbudt seg å hjelpe. Hun var med henne og kjøpte stoff til bakstykke, og brukte sine 2,5" striper som vi spilte strip-poker med på juleselskapet vårt.


Første gang jeg har sydd i et flagg!

Jeg sa ja, og tenkte jeg kunne quilte et datamønster over det hele. Men nei, det kunne jeg ikke. For to av T-skjortene hadde perler og tykt lag med maling (plaststoff). Så det måtte bli noe kundetilpasset mønster. Da kvidde jeg mg litt. Men tilbød å sy "in the ditch" - så kunne Lavita selv gå etter og quilte på sin egen maskin. Teppet ville bli veldig tungt, og vanskelig å quilte på vanlig maskin. Jeg så at det ikke var noe teppe beregnet på utstilling, bare for en gammel dame med dårlig syn sitt soverom.... Så jeg dristet meg til. Koblet fra båndene som går mellom Miss Gammill og datamaskina, og satset på min egen frihånd. Måtte gjøre noe enkelt. Og mener jeg fikk fram motivet i blokkene ganske bra. Det var også streng beskjed om ikke å quilte tett, for det likte ikke mora. Det skullt være fluffy. Men det var ikke greit i selve T-skjorteblokka, for den bulet veldig. Måtte gå etter og quilte ekstra der.

Tror det ble bra nok for Lavita. Hun er en flink og nøyaktig quiltmaker, men bruker en langarmquilter for de store teppene sine. Men hun har nå sluttet, så hvis eg er flink får jeg mere oppdrag... Men jeg ser jo at det er så mye enklere å få til perfekt resultat ved hjelp av datamaskina.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar