mandag 13. februar 2012

Morsdag i Norge

Søndag 12.2. var det morsdag i Norge. Og jeg er heldig og har mor i Trondheim som jeg kunne ringe og gratulere med dagen. Og vi blir igjen enige om at det er bare noe butikkene har funnet på for å få mer salg, men det er nå hyggelig med en telefon, og hun håper nå på oppmerksomhet fra de to andre avleggerne sine også....
Utover dagen var jeg så heldig å få tre telefoner fra mine søte små! Og jeg sier som mor at det jo ikke er noe viktig med morsdag... , men veldig kjekt med telefon.
Så var det kake! Det pleier også å høre med. Om dagen er oppfunnet av butikker eller ikke. Men kaker står ikke på menyen her i huset nå!
Jeg feiret meg selv med en kake fra quiltebutikken.
Layerd Cake. Det er stoffprøver fra én serie med stoffer. Det skal være 42 stk i hver pakke. Noen ganger blir det flere biter av samme stoff. De store er 10" og de små 5".  Jeg har ikke brukt mye sånne pakker. Men de er utrolig gode til bare å eie, og bla gjennom og ta på. "Good to pet" som de ville sagt her. Og jeg skjønner hva de mener.
Da det var SuperBowlSalg på Quilt'n Sew, ble lappen med layerd cakes og lapp for 40% avslag trukket ut, og i ca 20 min var det om å gjøre å finne seg noen kaker! For de er aldri på salg. Og prisen blir jo litt høyere enn om man kjøper metervis.

Det ble noen på meg da, sist søndag den 5.2. Og i anledning morsdag kuttet jeg inn i en herlig bringebærrød stor kake. Den het noe med redwork. En Moda-serie som var laget for å passe godt i kombinasjon med brodering. Men jeg ville finne på noe der jeg kunne bruke hele 10" -biter. Jeg nøt å åpne pakken og legge stoffene utover. Etter mye grått og lyse blått, var det herlig med rødt!
På siste morningbee viste Dundee meg et mønster hun skulle bruke. Det fenget meg, for det var mørke rammer, med noen større ruter som liksom fløt over det hele. Jeg tok bilde av mønsteret med telefon, og gikk hjem og tegnet på rutepapir. Vi liker ikke å kopiere mønstre, for det er egentlig ikke lov, og det saboterer den som lager mønsteret.... Men jeg lot meg altså inspirere av et mønster jeg så...

Jeg kuttet de røde litt ned, til 9,5" og laget mørke striper på 1,5". Brukte mørk grå, nesten svart, og hvitt som bakgrunn. Jeg hadde tenkt å sy et stort sengeteppe, men syntes det ble litt for store kontraster mellom det svarte og hvite i bakgrunnen. Så stoppet når det var passe lap quilt størrelse. Jeg valgte å bruke de hvite lappene med rødt mønster også. Er ikke helt sikker på hvor heldig det var.
Jeg fortsatte med å kutte 9,5"-lappene i fire - til 4 3/4". Laget de mørke rutene 1" brede og brukte de lyse stoffene som var med i pakken som bakgrunn.
Syntes dette ble finere. Mindre kontrast i bakgrunnen. Og så fikk jeg brukt det fine stoffet som jeg har kjøpt mye av. "Happy Go Lucky" heter serien. Det har lys grå bakgrunn. Men bar veldig fint sammen med rødt og krem-stoffer. Dette blir en liten kjøkkenbrikke, og i tillegg får jeg en bordløper. Disse røde stoffene er ikke jul. De er sommer!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar