tirsdag 7. februar 2012

Knekkebrød


Hjemmelaget og god mellom-mat. Kan spises helt sånn, eller med noe på. Fant ut at det var veldig godt å bruke det som snacs med guakamole som dip!
Jeg hørte først om disse knekkebrødene i Asker, i 2009. Oppskriftene spredde seg fort. Dette var sundt og godt! "Alle" bakte det. Jeg har laget det flere ganger her i Houston også. Synes det er et godt tilskudd til en litt for fin (uten fiber), feit og usunn mat. Kan ikke skryte og si jeg blir slank av det, men det skader ikke å spise det innimellom, helst et par biter hver dag.
Forige uke var jeg bedt om  å demonstrere baking av knekkebrød på Kjerka, Kvinneforum. Jeg hadde med alle ingredienser og rørte sammen deigen, og satte dem i stekovnen. I stekepausen hadde jeg lyst til å snakke litt om quilting, og hadde med noen tepper. Stekovnene ble slått av, og senere satt på igjen under lunsjen. Men jeg klarte å brenne en del av brødene, så det ble ikke så veldig god reklame. Men jeg hadde helgardert meg, og tatt med smksprøver hjemmefra. Når knekkebrød stekes, må man kjenne ovnen sin, og prøve seg fram. For de skal helst bli litt brune, og helt sprø. Jeg fortalte litt om etter-tørking av dem, med stekovnsdøra på gløtt. Jeg fortalte også om steking og tørking av kavringer (kneip-skonrokker). Det har jeg ikke laget på mange år, men laget en prøve og hadde med smak på det også. De ble kjempegode.

Her er oppskrifter:

Knekkebrød
1 (buljongterning) buljong beef cube
(7 dl vann) 3 cups water
(2 dl) 1 cup dark rye flour,( sammalt rug)
(1,5 dl) 1/2 cup oats - whole grain, (havregryn)
(1,5 dl) 1/2 cup oat bran, (havrekli)
(1 dl) 1/2 cup wheat bran,( hvetekli)
(0,5 dl) 1/4 cup flaxseeds, (linfrø)
(1 dl) 1/2 cup natural pumkin seeds, (gresskarfrø)
(1 dl) 1/2 cup raw sunflower kernels, (solsikkefrø)
(0,5 dl) 1/2 cup sesame seeds, (sesamfrø)
(Havsalt/maldon flaksalt) seasalt (Maldon)

(Melt the buljong in some of the water, boiling. Put everything in a bowl - not the salt - pour the hot buljong water and rest of the water over. Stir, it will be a messy wet dough. Spred on cookie sheet with parchment paper, use the spoon to get it evenly and thin and cover the plate, it will make about 2 .  Spread some salt over the whole "cake".
Bake for about 10 min at 400 F. Cut into squares with a pizzacutter. Put them back in the oven for about 10 more min. Check on them so they do'nt burn, but it’s good if they are a almost brown. They have to lay out untill they are ale dried up, then they can be put in a box.
This rescipe you can change and use what you have, more or less. Good luck!)

Løs opp buljongterningen i litt av vannet, kokende. Ha resten - ikke salt- i en bolle, tøm buljong og resten av vannet over, rør til en "sølekakedeig".
Dekk minst 2 bakeplater med bakepapir, smør deigen utover med en slikkepott så tynt som mulig.
Dryss salt over deigen til slutt.

Stekes på ca 400F i ca 10 min. Taes ut og bruk et pizza-kuttehjul til å rute opp passe stykker. Sett brettene inn igjen, og la knekkebrødene steke fedig i enda ca 10 min. Steketid avhenger av tykkelse på brødet, men det er godt om det blir litt brunet, det gir god smak på frøene. Hvis de fremdeles er litt myke, kan de brytes opp og fjernes fra bakepapiret, og legges i ei langpanne. De kan få stå i ovnen med ca 80C, og døra litt på gløtt.
Dette er en oppskrift som kan endres, og bruk det du har eller finner. Jeg fant det aller meste på HEB. Tror det var pumkin seeds jeg fant på Fiesta. I Norge pleier jeg bruke knust linfrø. Det skal visst være lettere å fordøye.
Oppskrifta har jeg tatt fra husken min, så det finnes nok en del varianter i omløp hjemme i Norge.


Maldonsalt var det siste jeg fant tak i. Har hørt at det skal finnes på Wholefood Marked, men jeg fant det i en kjøkken-ting-butikk på Highland Willage.


Kavringer 
Kneipskonrokker

5 dl sammalt hvetemel
5 dl fint hvetemel
2 dl hvetekli
1 ts salt
1 ss sukker
45 g margarin (smult)          smult og melk gjør dem sprø, men ikke så harde.
5 dl vann (melk)
50 g gjær (el tørrgjær)

Heves ca 1 time.
Rull ut 20 runde rundstykker.
Etterhev minst 30 min.
Stekes ca 15 min 200 oC
Når de er litt avkjølt, skjær dem i to med en god brødkniv, over og underdel.  Legges på stekebrett med skjæresiden opp, tørkes på 80 oC med liten gløtt på stekovnsdøra, til de er helt sprø. Ca 2 timer. Eller  50 oC natta over.



1 kommentar:

  1. Fikk oppskrift fra Hilde på knekkebrødene og begynte å lage selv. Alle vil ha. Oppskriften delt med mange. Bruker den på kurs for voksne damer som skal lære seg å bruke PC og bli venn med den. Får den som vedlegg. Skal lagres og formatere teksten - så er det hjem og bake. Spiser knekkebrød mens jeg skriver dette. Så dem anbefaler jeg . Hilsen Sigrid

    SvarSlett