mandag 11. februar 2013

Data-quilte-lærer


Jeg har vært så heldig å få kontakt med ei gruppe longarm-quiltere her i området, og ble tilbudt å dele på en innflydd quilte-lærer (Tamara Boots) www.thequiltingstation.com .  Betalte $100 for 4 timer hjemme hos meg, + at vi delte på reisekostnadene hennes ($50).
Jeg benyttet anledningen til å få startet quiltingen av en svart og hvit quilt med mange ulike blokker og et usymmetrisk uttrykk. Hun viste meg hvordan rullen med ferdig quilt, kan heves. Og det var jo fantastisk. For da er det ikke lenger noen grense på hvor stor quilt jeg kan lage!





Hun fikk meg også til å tørre mer. Putte inn ulike mønstre, bruke border mm. Visste jo mye av dette fra introkurset, men jeg hadde ikke brukt det etterpå.
Og her er nesten hele teppet.
Teppet er satt sammen av blokker som medlemmer i sygruppa mi laget. Jeg startet med den store sirkelen, og gav dem instruks om å bruke svart og hvit og litt farger. Jeg kaller teppet: Black & White - og mye mer. Tenkte litt i overført betydning: Rett og galt, pent og stygt, snill og slem... Fargene står for at det er så mye mer enn ytterpunktene. Kan ikke bare tenke/leve svart-hvit.
Blokkene ble sydd i løpet av 2011, og har ligget urørt helt til nå i januar. Jeg la blokkene utover, og fylte ut med alle de mindre kvadratene. Det var en lettelse å få det ferdig. Og jeg ble godt fornøyd. Dette er mitt teppe!

Vigleik klarte ikke helt å være quiltholder...


1 kommentar:

  1. For et praktverk! Man blir jo aldri ferdig med å se på det! Tøft å bruke svart-hvitt som basis, for da passer jo alt annet til:) Fargerikt, artig, spennende og flott, er vel moen ord som beskriver det. Og det å spleise på en quiltelærer var en god ide. Man må tørre å prøve nye ting om man skal øomme seg videre. Livet kan ikke bare være svart-hvitt, men bestå av mange farger;)

    SvarSlett